Nordlys mistet elleve prosent av annonseinntektene i fjor, og økte opplagsinntektene kraftig.
Det viser årsregnskapet for 2020.
– Ikke så stort tap som fryktet
Amedia-avisen endte fjorårets med inntekter på 131 millioner kroner, ned fra 135,5 året før.
Avisen mistet om lag fem millioner kroner i annonseinntekter.
– Den sterkeste svikten i annonsene kom i mars-april og noe ut i mai. Heldigvis tok det seg opp igjen utover høsten, og tapet ble ikke så stort som fryktet, forteller sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, til Medier24.
Avisen hadde en økning i opplagstall som kompenserer litt for annonse-tapet. Opplagsinntektene endte på 73,8 millioner kroner, opp fra 71,5 millioner i 2019.
I tillegg reduserte avisen kostnadene med 2,5 millioner kroner, fra 118 millioner til 115, 5 millioner.
– Tre ekstraordinære grunner til vekst
– Vi måtte dessverre permittere på markedsavdelingen i en periode. Sammen med andre besparelser gjorde det at vi endte med et godt resultat, sier Nitteberg.
Avisen endte med et driftsresultat på 15,5 millioner kroner, ned to millioner fra 2019, og et resultat etter skatt på 12,2 millioner, ned fra 13, 8 millioner.
Og selv om avisen har et dårligere resultat, kan de samtidig vise til opplagsvekst på 1,3 millioner kroner.
– Det var tre ekstraordinære ting som skapte opplagsvekst i fjor. Det var korona, som ga oss økt trafikk, spesielt i mars og april. Så hadde vi lanseringen av Amedia-satsingen +Alt, som ga oss god vekst igjennom sommeren. Og mot slutten av året fikk vi en korttidseffekt av å vise Bodø-Glimt sine Europacup-kamper, forklarer Nitteberg.
Han legger til av den brå veksten nå har jevnet seg ut, og at avisen har hatt en korreksjon av opplagstallene etter nyttår.