Festivalsjef for Nordiske Mediedager, Guri Heftye.

Nordiske mediedager tar steget ut fra Bergen for første gang - lanserer nytt konsept

Nå åpner festivalen for å holde arrangementer i mange norske byer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nordiske mediedager skal for første gang avholde arrangementer utenfor Bergen, når de nå lanserer såkalte pop-up-samlinger i Oslo.

30.november inviterer de til sitt første arrangement i Pressens Hus. Da står norske mediers publisering på tek-gigantenes plattformer på agendaen.

På arrangementet deltar blant annet sjefredaktører som VGs Gard Steiro og Bergens Tidendes Frøy Gudbrandsen. Festivalsjef Guri Heftye forteller mer om hvorfor Nordiske Mediedager nå tester ut dette konseptet.

– Det er fordi det er veldig lenge til mai. Så dukker det opp temaer som vi synes er superinteressante å dukke inn i og diskutere med bransjen. Da tenkte vi at vi måtte gjøre en liten pop-up, sier Heftye til Medier24.

Hyller Pressens Hus

Festivalsjef Heftye håper at ideen vil gjøre Pressens Hus kjent for enda flere.

– Det er spennende å komme hit og gjøre noe sammen med Pressens Hus, men NMD Pop-up kan dukke opp hvor som helst, som i Bergen, Trondheim og i Tromsø. Det får vi se.

Hun er også imponert over hvordan Pressens Hus er blitt.

– Jeg synes det er helt supert. Det er et hyggelig, inviterende hus med fine løsninger. Det ser kjempebra ut og fungerer bra til å mingle i, sier hun.

Og legger til:

– Setter man seg ned og tar en kaffe her, kommer man i snakk med 20 stykker på en dag, og får snakket mye. Det er veldig bra.

Åpner for arrangement i andre byer

Heftye forteller også at interessenter til NMD Pop-up i andre byer enn Oslo og Bergen, er hjertelig velkomne til å ta kontakt.

– Det hadde vært gøy. Vi vil samarbeide med alle mediebedriftene på slike ting, men det er ikke slik at det er mangel på arrangementer å gå på. Vi kjenner av og til på at vi har lyst til å diskutere ting som er aktuelle akkurat der og da, sier Heftye.

– Hvorfor er det akkurat tek og tek-gigantene som står på agendaen denne gangen?

– Skulle vi gjøre noe i høst, tenkte vi på hva alle snakket om nå. Da ble dette veldig tydelig for oss.

– Diskusjonen er ikke ferdig med denne popup-en, og vi kan snakke om dette i mai igjen og hele tiden, men om mediene skal logge av Facebook og de andre sosiale mediene, dukket opp som et veldig spennende tema.

På spørsmål om hva Nordiske Mediedager planlegger til neste års festival, er Heftye noe tilbakeholden i sitt svar.

– Alt er virkelig i støpeformen, men det vi gleder oss til er å samle alle sammen i Bergen igjen. Vi lover full fres, diskokule i taket og tappetårn. Det blir tidenes mediedager, tror jeg.

Powered by Labrador CMS