Onsdag ble Nettavisen felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) etter for dårlig merking av kommersielt innhold.
Bakgrunnen var en klage fra Kindred Group som mener Nettavisen ikke har et tydelig nok skille mellom hva som er kommersielt og redaksjonelt innhold.
Sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, synes det ble en spennende og interessant diskusjon.
– Dette er et vanskelig område med stor grad av skjønn og ulike oppfatninger. Som kjent har vi ment at vår merking av Sportsspill er innenfor den omforente praksisen til norske mediehus, men her tar vi selvsagt PFUs avgjørelse til etterretning, sier Stavrum til Medier24.
– Hva gjør dere nå for å innrette dere etter PFUs konklusjon?
– Allerede i morgen setter vi oss ned for å finlese konklusjonen og argumentene. Så går vi i gang med å gjøre de nødvendige endringene slik at vi er sikre på at vi holder oss innenfor, svarer Nettavisen-sjefen.
– Er du enig i PFUs vurderinger?
- Ja, jeg er enig i at det skal være et krystallklart skille mellom redaksjonelle saker og annonsørinnhold. De ulike vurderingene går på hvordan dette best skal gjøres, svarer han.
I sitt tilsvar til PFU-klagen avviser Nettavisen brudd på god presseskikk, og mener de forholder seg til en omforent praksis blant norske medier.
De mener all annonsevirksomhet, inkludert fra Norsk Tipping, blir tydelig merket med «Reklame», «Annonse» eller «Annonsørinnhold».
– Jeg mener hovedproblemet er merkingen fra front, at det er utydelig der. Både oddsspill og sportspill, sa utvalgsleder Anne Weider Aasen under behandlingen.
Utvalget viser til at merkingen inne i selve artikkelen var god nok.