Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen 

Nettavisen klaget inn til PFU for Norsk Tipping-samarbeid

Unibet-eier mener Nettavisen bryter flere punkter i Vær Varsom-plakaten.

Publisert Sist oppdatert

Pengespill-konsernet Kindred Group har klaget inn Nettavisen til Pressens Faglige Utvalg. Medier24 har fått innsyn i klagen.

Kindred Group står bak spill og betting-titler som Unibet, Maria Casion og 32Red. De mener samarbeidet mellom Nettavisen og Norsk Tipping bryter punktene 2.2 om bindinger, 2.6 om skille mellom journalistikk og reklame, 2.7 om kommersielle interesser, og 2.8 om skjult reklame i Vær Varsom-plakaten.

Kan leses av barn og ungdom

– Utgangspunktet for klagen er Nettavisens rolle og oppdrag som Norsk Tippings første, og tippeselskapets største og viktigste, e-kommisjonær, skriver de i klagen.

De viser til at samarbeidet mellom Norsk Tipping og Nettvisen både er et rent annonsesamarbeid, og et massivt samarbeid om innholdsmarkedsføring.

– Disse artiklene inneholder redaksjonelt bearbeidet omtale av – og lenker til - Norsk Tippings odds på disse begivenhetene. Det redaksjonelle stoffet, som publiseres på Nettavisens plattform, inneholder en rekke kommersielle, klikkbare spill-lenker som leder leseren direkte inn til Norsk Tippings spillsider, skriver de.

Klager mener det også er problematisk at Nettavisens artikler kan leses av barn og ungdom, samtidig som det er 18 års aldersgrense på pengespill i Norge.

– Klager stiller et stort spørsmål rundt hvorfor disse artiklene ganske enkelt ikke merkes som «Reklame» eller «Annonse», for å ikke etterlate noen tvil om hva som er formålet med artiklene; markedsføring og salg av Norsk Tippings produkter.

Trygg på merkingen

De påpeker at henvisningene til annonsørinnhold er altfor små.

– Den knøttlillle kommersielle henvisningen helt i toppen av artikkelen forsvinner dessuten når man scroller/leser nedover i artikkelen, skriver de og legger til at bruk av journalistisk by-line med foto av journalisten, tag for «tips meg» og delingsknapp for sosiale medier gjør forsterker det redaksjonelle inntrykket, og gjør det alt annet enn selvforklarende for leseren at dette ikke er redaksjonelt stoff.

Medier24 har vært i kontakt med Nettavisens sjefredaktør, Gunnar Stavrum, som skriver de ikke ennå har levert tilsvar til klagen.

– Nettavisen har vært elektronisk tippekommisjonær i mange år, og vi har fulgt en praksis med tydelig merking. Derfor har vi heller ikke mottatt klager før. Jeg er trygg på at merkingen er tydelig for leserne og ser frem til at PFU behandler saken, skriver Stavrum.

Powered by Labrador CMS