Ansvarlig redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum.

Nettavisen satset med ny strategi – det har gitt inntektsvekst

I 2022 økte Nettavisen bemanningen kraftig. Det har økt inntektene med over 20 millioner kroner. Samtidig økte også kostnadene med rundt 35 millioner kroner.

Publisert

I fjor kunne Medier24 fortelle at Nettavisen fikk sitt beste resultat noensinne i 2021, med en inntektsvekst på 33 millioner kroner og over en dobling av driftsresultatet.

I 2022 fortsatte inntektsveksten, som endte på 192 millioner kroner – opp fra 171 millioner kroner i 2021.

Men utgiftene har også økt – fra 137 millioner kroner i 2021 til 172 millioner kroner i 2022. Her øker lønnskostnadene mest, fra 77,5 millioner kroner til 96,4 millioner kroner.

Totalt ga det et driftsresultat på 20,5 millioner kroner, og et årsresultat på 16,5 millioner kroner.

– Det endte bedre enn vi hadde lagt opp til. Grunnen var et veldig bra andre halvår, og vi holdt igjen kostnader mot slutten fordi det så litt skummelt ut, sier sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum til Medier24.

Han så mørke skyer på horisonten, og spurte seg hvor lenge det gode annonsemarkedet kom til å vare, og holdt derfor igjen.

– Det var mange jobbskifter ute og gikk, og en del beslutninger som skulle tas. Skulle vi erstatte folk med en gang? Jeg var litt usikker, så jeg holdt igjen mer enn vi hadde budsjett til. Det er jeg glad for i dag, forklarer han.

Ny strategi

Stavrum forteller at Nettavisen fikk inn eksterne konsulenter i fjor for å hjelpe dem med et omfattende strategiprosjekt.

Hovedgrepene var å styrke nyhetstjenesten til Nettavisen for å bli konkurransedyktige mot de aller største på nyheter.

– Vi ansatte 20 nye folk på breaking og styrket alle deler av virksomheten. Vi legger på oss litt over alt, men aller mest i redaksjonen, som planlagt, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum til Medier24.

– Så har vi andre planer fremover som vi ikke vil gå i detalj om.

Han legger likevel til at de har et mål om å bli større.

– Vi konkurrerer med å være de tre-fire-fem største. Vi tenkte å ta noen steg opp og kikke oss opp på lista, sier han.

Jubler ikke i år

– Jeg får litt juling fra åttende etasje hvis jeg går inn på hvordan året har vært så langt, sier han imens han humrer lett.

Men han innrømmer at 2023 så langt ikke har vært noe å juble for, med et tøft annonsemarked.

Derfor har de holdt igjen, og har stillinger som har ståt ubesatt.

– Det er kontroll og ikke helt svart, men det blir ikke det beste året i Nettavisens historie, kommenterer Stavrum.

Det er dog tegn til noe bedring i markedet.

– De siste månedene har vært vesentlig bedre enn de første. Vi følger makroøkonomien. Hvis rentehevingene stopper og det blir utflating og vekst i bunn, så kan det være at det blir et ganske bra andre halvår. Men det er ting vi ikke kan styre, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS