Nettavisen endte fjoråret med et driftsresultat på 34 millioner kroner. Det er over dobling fra 2020, som endte på 14,5 millioner. Det viser årsregnskapet for 2021.
– Det er det beste resultatet i Nettavisens 25 år historie, så det er vi rimelig fornøyde med, sier sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, til Medier24.
Avisen hadde samlede inntekter på 171,2 millioner kroner i fjor, en økning på 24 prosent fra året før. De hadde annonseinntekter på 132,8 millioner kroner og opplagsinntekter på 33,2 millioner. Sistnevnte er en økning på 54 prosent fra året før.
– Vært den store opplagsvinneren
– Vi har gått fra null til over tjue tusen abonnenter på bare et par år, og vært den store opplagsvinneren de siste årene. Vi ser at etter vi lanserte pluss-produktet, har det vært veldig populært, sier Stavrum.
Han legger til at i tillegg til Nettavisens eget plussabonnement, har de hatt god vekt på Amedias +Alt, som gir abonnentene tilgang til alle Amedias nettaviser.
– Samarbeidet med Amedia går bedre og bedre. Både på opplagsvekst og på annonsesiden. Det at de kan selge annonser til både de mindre lokalavisene, og oss, gir det største dekningsområdet i Norge.
– Skal ikke sette bakkerekord hvert år
I tillegg til abonnement og annonser, har avisen også andre driftsinntekter på 5,2 millioner kroner. Innenfor det ligger blant annet arrangementer, kurs, og inntekter fra avisens forlag, som de startet i fjor vår.
– Vi har alltid vært interessert i å eksperimentere med nye ting, sier Stavrum.
Amedia-avisen endte på et årsresultat på 26,57 millioner kroner, hvorav 26,50 millioner går til konsernbidrag til Amedia.
Stavrum forteller at avisen fortsetter å øke også i 2022.
– Vi har en god start på året. Men det betyr ikke at vi hvert år skal sette bakkerekord. Det er mørke skyer på himmelen, blant annet med renteøkningen. Det gjelder å ikke ta av, og som sjef må jeg både være optimist og realist, men til nå har det vært veldig bra, sier han.