Nicklas Stavnar ble for kort tid siden «Head of Foresight and Portfolio Manager» hos Stiftelsen Tinius.
Hovedtyngden av jobben vil være head of Foresight, en stilling man kan oversette på godt norsk til å lede strategisk fremtidsanalyse.
– Tanken er å se etter signaler og trender, og hvordan det vil påvirke medielandskapet i Norge og Sverige, sier Stavnar til Medier24.
– Ikke sett de virkelig store endringene
Ved starten av året ble det kjent at Schibsted Media ble kjøpt opp av Tinius, mens markedsplassen ble værende i det gamle selskapet.
Senere på året ble splitten formelt gjennomført.
Den nye «Head of Foresight and Portfolio Manageren» forteller at den første tiden etter splitten var preget av litt armer og bein. Samtidig var det bare å gå i gang med jobben.
– Den rivende teknologiske utviklingen gjør at man bare må hoppe rett ut i det for å følge med.
Den raske utviklingen, samt timingen av Tinius sin overtakelse av mediene, var noe som appellerte sterkt til hvorfor han ønsket å ta jobben.
– Det er en ekstremt spennende tid nå som vi har tatt eierskap av Schibsted-mediene. Jeg har veldig tro på stiftelse som eierskapsform.
Selv om Stavnar skal ha et blikk på hvilke teknologiske trender som blir viktige i fremtiden, understreker han at det ikke handler ene og alene om å spå riktig om hva som er det neste store.
– Jeg skal støtte det strategiske arbeidet og jobbe inn mot styret. Tenke 5, 10 og 15 år fram i tid. Hva kan være plausible fremtider. Og det er ikke snakk om å ha rett, at jeg skal treffe riktig fremtid på en måte. Det er å åpne bildet som vi ønsker å forstå.
Ut ifra mulige viktige fremtidsscenarioer å forstå, trekker Stavnar fram teknologi og AIs påvirkning på mediene.
– Jeg vil sannsynligvis se på hva som kan bli den fremtidige destinasjonen for nyhetslesere. Vi ser nå at man potensielt kan endre brukervaner. Hvilke potensielle effekter vil det ha på medier og samfunnet generelt, spør han.
Ikke overraskende er nettopp de unge og fremtidige mediebrukerne viktig i denne sammenhengen.
– Det må vi ha et perspektiv på.
Frem til nå har mye av bruken rundt AI handlet om effektivisering. Stavnar tror vi bare har sett starten på hva som kan komme.
– Vi har enda ikke sett de virkelig store endringene. Det kan være endringer i plattformer og endringer i forretningsmodeller. Det er noe jeg personlig tror kommer.
– Har litt andre perspektiver
Som portfolio manager skal Stavnar jobbe videre med den porteføljen Tinius har i dag innenfor startups og venture capital, altså fond som de har investert i.
Stavnar kommer fra stillingen som investeringsmanager hos Tinius-eide Blommenholm Industrier AS, som er den største aksjonæren i Schibsted ASA.
At han har erfaring fra nettopp teknologiverden tror han kan ha en verdi i arbeidet som han nå skal gjøre for Tinius.
– Jeg tror det hjelper i form av at jeg har en iboende nysgjerrighet for å forstå ny teknologi og nye forretningsmodeller, sier Stavnar og fortsetter:
– Pluss at jeg har et eksisterende nettverk som jeg kan bruke, som har litt andre perspektiver enn kanskje de som sitter i bransjen i dag. Jeg tror på det å bredde ut perspektivene litt og få ulike perspektiver.
Stavnar mener Schibsted har vært ledende på innovasjon innenfor medier i lang tid, en posisjon han er klar på at er viktig å fortsette.
VGs transkriberingsverktøy Jojo som et eksempel på teknologi som er utviklet internt.
Samtidig understreker han viktigheten av å kjenne gründermarkedet på teknologisiden.
– Disruptiv (banebrytende) innovasjon kommer ofte utenfra og fra gründer som har et annet tankesett og en visjon som de ønsker å nå. Jeg tror det å forstå startuper, ha et samarbeid med startuper eller innovasjonsmiljøer, er viktig fremover.
Stavnar, som selv har erfaring fra gründerverden, og forteller at nettopp dette er grunnen til at Tinius, via Blommenholm, har investert i disse miljøene.
Det ønsker de fortsatt å gjøre, men kanskje i en litt annen kapasitet, forklarer Stavnar.
– Vi skal ikke investere kapital utover å forvalte den porteføljen vi har i dag. Men vi ønsker fortsatt å bygge relasjoner med disse miljøene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no