Fredriksstad Blad endte fjoråret med et driftsresultat på 24,5 millioner kroner. Det er en økning på nær 24 prosent fra året før. Det viser årsregnskapet for 2021.
Avisen økte inntektene med nær syv millioner kroner, fra 102,8 millioner til 109,7 millioner. Samtidig økte kostnadene fra 82,9 millioner kroner til 85,1 millioner.
– Fjoråret var bra for vår del, og det vises på tallene. Det var nok et år med veldig hyggelig fremgang, spesielt på digital abonnementsvekst, sier konstituert sjefredaktør i Fredriksstad Blad, Jon Jacobsen, til Medier24.
Han forteller at avisen nå har en digitalandel på 72 prosent.
– Dermed ligger vi helt i toppen i Amedia-konsernet, sier han.
I fjor høst gikk avisen fra seks ukentlige utgivelser av papiravisen til tre. Jacobsen forteller at overgangen har gått bra.
– Vi ligger på skjema der, og vi har ikke hatt større fall i papiropplaget enn det vi hadde lagt inn, forteller han.
Avisens opplagsinntekter økte fra 69,1 til 70,7 millioner kroner. Samtidig vokste annonseinntektene fra 32,9 millioner kroner til 38,3 millioner. Det er en økning på 16 prosent.
– Store deler av fjoråret var preget av pandemi, og grensehandelannonsene ble sterkt rammet av det. Så at vi har såpass gode tall, er vi glade for, sier han.
Han legger til at det på nyåret har begynt å løsne også på grensehandelen, og dermed annonsene derifra.
– I vår region er svenskehandelen og svenske annonsører svært viktige, så det er godt å se at det har kommet tilbake, sier Jacobsen.