Desksjef Kjersti Svalland og sjefredaktør Kjersti Sortland med den historiske forsiden til Stavanger Aftenblad.

Aftenbladet med historisk forside til 130-årsdag

For å feire at avisen blir 130 år, har Stavanger Aftenblad latt seg inspirere av den aller første forsiden i avisens historie. 

Publisert Sist oppdatert

Fredag morgen så papiravisen til Stavanger Aftenblad annerledes ut enn vanlig. For 1. september fyller avisen 130 år, og i den anledning har de laget en historisk forside, inspirert av den aller første avisforsiden fra 1. september i 1893.

– Noe av det gøyeste med å med å jobbe i avis, er at hvem som helst av oss kan ha den beste ideen. Om det er en student, den nye sommervikaren, eller som denne gangen, vår kollega Kim Hendricks på opplag. Han nevnte at det ville vært morsom å bytte logo den dagen. Og så har ideen spunnet videre, sier sjefredaktør Kjersti Sortland til Medier24.

– Håndtegnet reklamene

Sortland forteller at de på forsiden har måttet prioritere stopp-effekt og nysgjerrighet foran leservennlighet.

Forsiden av Stavanger Aftenblad 1. september 2023.

– Vi har gått tilbake til fortidens hus for hvor det er mye tekst på fronten, og i samme font som den gangen. Så vi har fjernet oss fra dagens tankegang om leservennlighet, sier hun.

Sortland legger til at de ikke har tatt med seg den historiske stilen inn i selve avisen. For den gang pleide saken å fortsette fra forsiden rett på neste avsnitt inne i avisen.

– Vi har tatt første del av teksten på front, men vi starter forfra på nymoderne vis inne i avisen, sier hun. 

I tillegg er det ingen bilder på forsiden, men heller tegninger, blant annet av Kaizers Orchestra sin tromme. 

Og for Sortland er prikken over i`en at også reklamene er i tegnet stil.

– Da vi fikk første utkastet tidligere i uken, var det fortsatt nåtidens Coop-reklame der, og da skjønte vi at vi også måtte gjøre den i samme stil. Så vi er veldig glade for at Coop var så sporty at de ble med på å ha en håndtegnet reklame på forsiden.

Kjenner på ydmykhet

I tillegg til den unike forsiden, har avisen også byttet logo både i nettavisen og på sosiale medier for anledningen. Logoen er den samme som da avisen startet opp i 1893.

Og sjefredaktøren forteller at de kjenner på en ydmykhet over historien som ligger i avisen.

– Vi skal være veldig klar over at vi står på skuldrene som de kom før oss. Det å gi ut avis var hardt arbeid og en bratt læringskurve. Helt opp til moderne tid var det et stort slit. Og vi skal være stolte over den historien og hva avisen har betydd, sier hun og legger til.

– I dag er litt ekstra stolte over glade over at avisen er i så ship shape form fremdeles, og at oppdraget vårt bestandig. Så skal vi gjøre alt for å ta med oss det videre i 130 år til, avslutter hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS