Tirsdag la Viaplay frem kvartalstallene for fjerde kvartal og for året som helhet.
De viser at konsernet gikk i minus i fjerde kvartal, og endte med en EBITDA på -284 millioner svenske kroner. I samme kvartal i fjor i gikk konsernet med 121 millioner i overskudd.
For året i sin helhet var EBITDA på -372 millioner kroner, mens resultatet endte på 323 millioner.
Selskapet økte samtidig inntektene med over en milliard svenske kroner, opp fra 3,5 milliarder i fjerde kvartal i 2021, til 4,6 milliarder. For året endte de med 15,6 milliarder, opp fra 12,6 milliarder.
– Vi avsluttet året i utmerket form og på vei
mot våre femårige strategiske mål. Vi har levert i tråd med vår oppdaterte
veiledning for 2022, og har økt vår Viaplay-abonnentbase til over 7,3
millioner. Til tross for
hard konkurranse, fortsetter vi å vokse eller opprettholde våre
abonnentmarkedsandeler i alle markeder, sier Viaplay-sjef Anders Jensen.
Konsernets annonseinntekter gikk ned med ni prosent.
– Dette reflekterte nedgangen i hvert av de
skandinaviske annonsemarkedene, og verdenscupdekningen i fotball på
konkurrerende plattformer. Vi forventer at denne trenden med lavere
annonseforbruk vil fortsette i minst første halvdel av 2023, sier Jensen.