Viaplay-sjefen Anders Jensen

Viaplay i minus i fjerde kvartal: Økte salget med over milliarden

Viaplays ferskeste kvartalstall viser at selskapet fortsatt øker salget.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag la Viaplay frem kvartalstallene for fjerde kvartal og for året som helhet.

De viser at konsernet gikk i minus i fjerde kvartal, og endte med en EBITDA på -284 millioner svenske kroner. I samme kvartal i fjor i gikk konsernet med 121 millioner i overskudd.

For året i sin helhet var EBITDA på -372 millioner kroner, mens resultatet endte på 323 millioner.

Viaplays kvartalstall for fjerde kvartal

Selskapet økte samtidig inntektene med over en milliard svenske kroner, opp fra 3,5 milliarder i fjerde kvartal i 2021, til 4,6 milliarder. For året endte de med 15,6 milliarder, opp fra 12,6 milliarder.

– Vi avsluttet året i utmerket form og på vei mot våre femårige strategiske mål. Vi har levert i tråd med vår oppdaterte veiledning for 2022, og har økt vår Viaplay-abonnentbase til over 7,3 millioner. Til tross for hard konkurranse, fortsetter vi å vokse eller opprettholde våre abonnentmarkedsandeler i alle markeder, sier Viaplay-sjef Anders Jensen.

Konsernets annonseinntekter gikk ned med ni prosent.

– Dette reflekterte nedgangen i hvert av de skandinaviske annonsemarkedene, og verdenscupdekningen i fotball på konkurrerende plattformer. Vi forventer at denne trenden med lavere annonseforbruk vil fortsette i minst første halvdel av 2023, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS