Daglig leder Øistein Eriksen i selskapet Release har en oppfordring til norske forbrukerjournalister.
Daglig leder Øistein Eriksen i selskapet Release har en oppfordring til norske forbrukerjournalister.

DEBATT:

Dette er en appell til forbrukerjournalistene

«Pressens samfunnsoppdrag er å avdekke kritikkverdige forhold. Norske mediers omtale av ny forbrukerelektronikk viser derimot få spor av samfunnsoppdrag», skriver Øistein Eriksen.

Publisert

Nordmenn fråtser i ny elektronikk, og bytter ut mobilen flere år før klagefristene går ut. Dette er en appell til forbrukerjournalistene om å dempe hypen rundt nye produkter – og heller bruke makten til mer kritisk forbrukerjournalistikk.

I NRK-serien «Sløsesjokket» blir overforbruket vårt godt dokumentert. Ingen forbruker og kaster elektroniske produkter i like stor skala som nordmenn. De siste ti årene har vi kjøpt over 20 millioner telefoner.

Pressens samfunnsoppdrag er å avdekke kritikkverdige forhold. Norske mediers omtale av ny forbrukerelektronikk viser derimot få spor av samfunnsoppdrag. I stedet for å bevisstgjøre leserne til å se med kritisk blikk på eget forbruk, driver ledende redaksjoner oss til overforbruk. Mitt ønske er at dette innspillet skal vekke dere som jobber i disse redaksjonene.

La meg gi et eksempel: Et søk på ordet «rykte» i landets viktigste redaksjon for forbrukerteknologi, Tek.no, gir i skrivende stund 6112 treff. Det er ikke tilfeldig. Nettopp ryktene utgjør første trinn når redaksjonen skal bygge forventninger til kommende produkter, som en ny mobiltelefon. Rykteartiklene etterfølges av en artikkel som bekrefter at telefonen faktisk skal lanseres, så av en forhåndsomtale, og dernest en «sniktitt» under en presselansering.

Andektig filming idet emballasjen fjernes av testversjonen som har ankommet redaksjonslokalene, fungerer som teaser til artikkelen med et førsteinntrykk. Ritualet avsluttes med en test som forteller oss om mobilen er så god som redaksjonens egenkonstruerte forventninger skal ha det til.

Under mine 14 år som leder i mobilselskapet One Call, observerte jeg denne dekningen. Den teknologiske utviklingen gikk i en rivende fart, og etterspørselen og hungeren etter den aller siste mobilen var konstant. Nå vet vi bedre. Vi beholder telefonene noe lengre enn før, og mer elektronikk går til gjenbruk. Flere mobiloperatører tilbyr et bruktalternativ ved siden av det brede utvalget av nytt, nytt, nytt. For egen del er jeg stolt av å lede Release, som rendyrker salg og utleie av kun brukte telefoner.

Samtidig vedvarer hyllesten til splitter nye produkter i media. Går det an å inspirere journalistene som dekker forbrukerteknologi til å bryte litt med det innøvde tankemønsteret som sier at alt nytt er spennende, mens oppussing og gjenbruk er kjedelig? Eller hva med å dra frem varighet og reparasjonsmuligheter som kvalitetsstempel? Formålet er i hvert fall viktig nok: En bedre framtid for oss alle. Lille Release bidrar med sine brukte leietelefoner, og vi som jobber her ser at vi treffer tidsånden.

Tek-journalistene i VG er ikke alene om å dyrke fram produktforventninger, det er flere norske redaksjoner som følger samme mal. «Sløsesjokket» viser oss hva dette fører til. Norske medier bør derfor gå i seg selv og vurdere hvor bærekraftig journalistikken deres er på området. Overfor forbrukerne, så vel som jordkloden.

Powered by Labrador CMS