Rektor Martin Løvø, fagleder for studieforbedrende Øyvind Sirnes, redaktør Liv Maren Mæhre Voll og prosjektleder Iver Waldahl Lillegjære er nøkkelpersoner i prosjektet.

Lokalavisa bruker skoleelever til å nå unge lesere

Fjell-Ljom samarbeider med Røros videregående skole om å få unge til å like lokalavisa.

Publisert

Avisa og skolen samarbeider i prosjektet om å få unge til å bli fremtidens avislesere. Satsingen kalles «Ung 2030» og har fått støtte fra Medietilsynet. Målet er rekruttere lyttere, lesere og seere mellom 15-20 år digitalt.

– Denne gruppa holder seg ikke oppdatert gjennom papiravisa slik som de eldre leserne gjør. Dette ønsker vi å endre på. Det er viktig både for lokaldemokratiet og utviklinga i samfunnet på nasjonalt plan at vi har engasjerte lesere som holder seg oppdatert og informert, sier Fjell-Ljom-redaktør Liv Maren Mæhre Vold i en pressemelding.

I prosjektet vil Fjell-Ljom involvere unge til å både lage innhold for sine jevnaldrende, men også ha dialog med elevene om hva de vil lese om i lokalavisa.

Så langt har to klasser fra studiespesialiserende medvirket.

Dagens ungdom får gjerne et ufortjent stempel på seg for å være uengasjert og lite opptatt av det som skjer rundt seg i lokalsamfunnet, mener prosjektleder Iver Waldahl Lillegjære.

– Da vi snakket med dem en til en viste det seg at det er veldig ressurssterke elever som alle sammen er interessert i å bidra til å gjøre Røros til et bedre sted å vokse opp. De hadde alle sammen forskjellige temaer de ville at avisa skulle gjøre noe på, forteller han.

Samarbeidet har hittil resultert i ti saker til nett hvor unge på et eller annet vis har vært med inn og bidratt. 

– Til slutt så dreier det seg om målbare resultater. Vi må se en økning i antall unge lesere og abonnenter når vi oppsummerer prosjektet til høsten, konkluderer redaktøren.

Prosjektet går fra høsten 2024 til høsten 2025 og ble initiert av tidligere redaktør Nils Kåre Nesvold.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS