Fredag ble det klart hvem som får hva i pressestøtte. Totalt i år er potten som Medietilsynet deler ut på 388,7 millioner kroner i produksjonstilskudd.
I år fordeles støtten på 146 aviser.
Av avisene som får størst økning troner Sandnesposten øverst med en økning på 158,8 prosent, eller fra 3.131.279 millioner kroner året før til 8.103.314 millioner kroner i år.
– Når vi ser nivået andre nummer to-aviser i storbyene ligger på, er dette tallet som forventet. Vi gleder oss selvsagt over mulighetene dette gir, skriver ansvarlig redaktør i Sandnesposten, Frode M. Gjerald i en sms til Medier24.
Øker med 70 prosent
Avisen Varden får en økning fra ca 3.1 millioner til 5.3 millioner kroner - en økning på ca. 70 prosent.
Ansvarlig redaktør Tom Erik Thorsen forklarer at de har avsluttet et ganske betydelig bedriftssalg som hadde opplagseffekt, samt at differansen mellom nummer én og nummer to-aviser har økt.
– Aller helst vil jeg ikke ha produksjonstilskudd, men jeg er glad for at vi har en ordning som gjør at vi kan bruke pengene på journalistikk og innholdsproduksjon, sier han til Medier24.
– Vi skal ikke gjøre noen spesielle investeringer annet enn å lage godt innhold. Vi har satset tungt på direktesending av sport i år med gode resultater, og vi har gjort andre satsinger vi ser god effekt av. At vi får produksjonsstøtte neste år gjør at vi kan fortsette.
Tilskuddet fører ikke til nye ansettelser - ei heller feiring.
– Vi bretter opp ermene, går på jobb og lager jækla god avis, sier han.
– Trenger det
Bydelsavisen i Bergen, Fanaposten, får også økt pressestøtte, fra ca. 650.000 kroner til nesten én million kroner - en økning på nesten 50 prosent.
– Jeg synes det er veldig kjekt at vi får en økning. Jeg ser fremdeles at vi som bydelsavis i Bergen og bydelsaviser regnes som nummer én-avis i støtteordningen. Det har vært en problemstilling vi har adressert i mange år, men for å se bort fra det i dag så synes jeg det er veldig bra at man får en god løsning. Vi trenger det, sier ansvarlig redaktør Ståle Melhus.
Han forteller at de vil bruke pengene på å lage mer journalistikk lokalt, og at de har utvidet redaksjonen med en stilling i år.
– Vi har også fått innovasjonstilskudd fra Medietilsynet til et prosjekt som heter «Levende bilder i lokalavisen». Vi jobber med å modernisere oss, og vi ble kjøpt opp av Amedia i sommer. Vi har en del spennende ting som skjer fremover når vi skal inn i et nytt produksjonssystem og nytt konsern, forteller han.
Trondheims-avisen Nidaros får også en solid økning på nesten 20 prosent, fra 8,3 millioner kroner til rett under 10 millioner kroner.
Andre aviser som øker markant er Fjordenes Tidende (24,4 prosent), Våganavisa (24,4 prosent) og Porten (18,2 prosent).