Faktisk.no økte inntektene med 40 prosent fra 11,4 millioner til 16,1 millioner fra 2020 til 2021. Det viser årsregnskapet for i fjor.
Faktasjekk-siden endte med et driftsresultat på – 1303 kroner.
– Vi er en non profit-bedrift, så for oss er det viktigste å gå rundt. Vi merker at vi blir større litt etter litt og har høy aktivitet, sier daglig leder i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, til Medier24.
Økte tilskudd
Selskapet mottar driftstilskudd fra eierne, i tillegg til offentlige tilskudd.
De seks aksjonærene Amedia, NRK, TV 2, Dagbladet, VG og Polaris Media ga i 2021 selskapet en million hver, samme som året før.
I tillegg fikk selskapet fem millioner kroner i tilskudd fra Utdanningsdirektoratet i revidert nasjonalbudsjett, en økning fra tre millioner. Pengene er knyttet til skoleprosjektet TENK, som selskapet startet i 2020.
– Skoleavdelingen har vokst det siste året, har nå fem ansatte, forteller Egeberg.
I tillegg har selskapets andre driftstilskudd økt fra 314 000 kroner til 1,5 millioner.
– Vi benyttet pandemien til å endelig gjennomføre noe vi har hatt ønske om, å bygge en egen innsiktsavdeling. Vi ser at det mangler kunnskap om hvordan desinformasjon spres og påvirker samfunnet, og vi starten en avdeling vi på sikt mener kan være lønnsom, sier Egeberg.
Til avdelingen har selskapet fått innovasjonstilskudd fra Medietilsynet i tillegg til midler fra Fritt Ord.
– Å få støtte til denne avdelingen har vært kjempeviktig, sier han.
– Mye aktivitet
Samtidig som inntektene økte i fjor, økte også utgiftene. Egeberg forteller at de har brukt mye resurser til å legge om den tekniske infrastrukturen og gikk over til et nytt cms.
– Og så har flyttingen til Pressens Hus slått ut økonomisk. Men det gir oss mange muligheter, sier Egeberg.
Selskapet har også økt i antall årsverk, fra 13 til 15.
– Det har vært mye aktivitet, selv om det har vært pandemi, sier han.
I april i år ble det også klart at Faktisk.no skal lede et samarbeid mellom flere medier om å verifisere innhold fra Ukraina-krigen. Men Egeberg sier det ikke er de som sitter med de største utgiftene i prosjektet.
– De største utgiftene der er årsverkene som går med, og det er det mediehusene som står for. For oss har utgiftene vært infrastruktur og prosjektledelse. Men prosjektet har også fått umiddelbar støtte fra Fritt Ord, STUP, Norsk Redaktørforening og Oslo Redaktørforening, sier Egeberg.