TV 2 er størst på TikTok, men på Facebook regjerer en annen

...og på Instagram er det et annet mediehus på topp. Se oversikten her.

Publisert Sist oppdatert

Rettelse: I overskriften og oversikten stod det at VG er størst på TikTok. Det stemmer ikke. TV 2 er størst på TikTok, med kontoen sin tv2sport. I den opprinnelige oversikten var tv2.no-kontoen brukt. Feilen ble rettet tirsdag 15. oktober klokken 15.52.

TV 2 Sport er størst på TikTok, men på Instagram regjerer NRK. På Facebook er Aftenposten størst, mens VG er størst på Snapchat.

Det viser en oversikt Medier24 har laget over de største mediehusenes sosiale medier-kontoer.

I oversikten har vi tatt med den største kanalen til hvert mediehus. TV 2 har for eksempel flere sosiale medier-kontoer av markant størrelse. Oversikten er utarbeidet 15. oktober.

– At ikke flere er på TikTok er kanskje litt overraskende. Det er jo der det største potensialet er, sier sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad.

Klikk deg inn på fanene for å se de forskjellige plattformene:

Lindblad synes det er noe rart at mediehusene ikke har flere følgere på TikTok, men påpeker at antall følgere har lite å si.

– Det betyr ikke så mye om du har 10.000 eller 100.000 følgere på TikTok. Lager du bra innhold, når du veldig mange, sier han.

Han trekker fram Drammens Tidende på TikTok, som han ofte får i feeden sin.

– Det er noe jeg normalt ikke ville lest, men fordi de har laget mye bra innhold på TikTok, så får jeg det opp i feeden min, forteller han.

Merkevarebygging vs. trafikk

Facebook er fortsatt den største trafikkdriveren, og trafikken er ofte knyttet til antall følgere man har på plattformen.

Lindblad mener mediene må være på for eksempel TikTok for å nå ut til nye lesere, men også for å drive merkevarebygging. Han mener det er grunn til at flere medier bør trigges av merkevarebygging.

Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier.

– Det bidrar til at flere går inn direkte i stedet for å klikke seg inn via Facebook. Merkevarekjennskap øker sjansen for at man får direkte trafikk inn på nettsiden, og det er det medier ønsker, kommenterer han.

Lindblad mener medier må gjøre tre ting for å gjøre det bra på sosiale medier:

  • Skape verdi for leseren
  • Fange oppmerksomheten
  • Ikke vær opptatt av å selge klikk

Det lille ekstra

Én ting kjennetegner mediehus som gjør det bra på sosiale medier, mener eksperten:

– De tar vare på historien sin, sier han.

– Jeg synes altfor mye god journalistikk ødelegges av dårlig presentasjon i sosiale medier – og for så vidt ofte med klikkfisking på nett, fortsetter han.

Han mener de som tar seg tid til å fortelle historien på en god måte, gjør det mye bedre i alle kanaler.

– Når du bruker to timer, to dager eller to uker på å skrive en historie, så fortjener den historien en bedre presentasjon enn bare en «dum» linkpost på Facebook, sier han.

Å bruke litt ekstra tid på å tilpasse historien til TikTok, Instagram og Facebook er mange altfor sløve med, mener han.

– Når du først har gjort jobben, så er det det lille ekstra du trenger å gjøre for å kanskje få dobbelt så stor distribusjon.

For ordens skyld: Ståle Lindblad har periodevis vært tilknyttet Medier24s søsteravis KOM24 som skribent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS