Styreleder og daglig leder i Bellingcat, Christo Grozev, NRKs nyhetsdirektør, Helje Solberg, Dex Hunter-Torricke, visepresident for Metas selvstendige tilsynsråd og Christine Sørensen, politisk sjef i Google Norden.

Debatt om regulering av sosiale medier: – Alle ser etter clickbait-løsningen

Politisk sjef i Google Norden, Christine Sørensen, mener det ville vært et demokratisk problem om Google-eide YouTube fjernet innhold som ikke passer inn i det vi vil kalle «godt».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(LILLEHAMMER): Under World Expression Forum var det duket for debatt om hvordan man manøvrerer i konflikt, krig og polarisering i en digital verden som portvokter.

I panelet var NRKs nyhetsdirektør, Helje Solberg, Christo Grozev, styreleder i Bellingcat, Christine Sørensen, politisk sjef i Google Norden og Dex Hunter-Torricke som er visepresident for Metas selvstendige tilsynsråd.

Solberg påpeker at sosiale medier som YouTube og Facebook ikke er nøytrale offentlige sfærer hvor mennesker samhandler.

– Det er selskaper som gjør bevisste avgjørelser om hva vi kan se og ikke se. Og der er det ikke så mye åpenhet, sier Solberg.

– Må få til reguleringer

Styreleder og daglig leder i Bellingcat, Christo Grozev, understreker at alle i panelet er portvoktere.

Enten om de er journalister, eller har teknologien til å styre folk over til forskjellige medier.

Han mener det i dag er problematisk at folk i større grad kan velge hvilke sannhet man ønsker seg.

– Dessverre blir dette oppmuntret gjennom forretningsaktig tilnærmingen fra plattformene. Folk blir lenger på kanaler som har en nyhetsstrøm som passer til hva de selv mener. Om det kommer nyheter de ikke liker så blir de ikke der lenger, sier Grozev og fortsetter:

– Sosiale medieselskaper tjener mer penger med å utvide tiden folk bruker på å se på innhold. Med mindre det ikke er en bevisst avgjørelse om endre algoritmen, må man få til reguleringer. Alternativet er polarisering.

Googles politiske sjef, Christine Sørensen, forteller at hun ofte hører argumentet om at Google-eide YouTube tjener penger på det hun kaller «ondt» innhold.

– Det er ikke sant. Om vi bare tjente penger på blomster-reklamer, ville vi fått et insentiv til å ikke ha med noe av det «onde» innholdet på våre plattformer. Jeg tror det ville vært et stort problem for demokratiet og ytringsfriheten om vi renset alt.

– Alle ser etter clickbait-løsningen

Sørensen er også klar på at de ønsker åpenhet rundt deres avgjørelser.

– Å være transparent er det store svaret på alt, men ingen kan være fullstendig objektive. Vi strever å være så åpne som vi kan om hva som skjer på våre plattformer, sier Sørensen.

Visepresident for Metas selvstendige tilsynsråd, Dex Hunter-Torricke, mener verden er inne i nye kriser som krever nye svar.

Men svaret ligger mellom flere ulike institusjoner, ifølge Hunter-Torricke.

– En del av problemet med disse diskusjonene er at vi alle ser etter clickbait-løsningen på problemene, sier Hunter Torricke og utdyper:

– Vi ser til sosiale medieselskapene til å finne en algoritme-løsning, eller så ser vi til myndighetene for å finne en løsning. Jeg tror ikke problemene er mulig å løse ved en enkel og isolert løsning. Alt er koblet sammen. Kampen for åpenhet er like viktig som endringer i moderering av innhold på plattformene.

Powered by Labrador CMS