Ansvarlig redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier til Medier24
at de har forsøkt utallige ganger å få Meta i tale om annonsene.
– Mange av brukerne våre har
også innrapportert annonsene som spam. Men i den grad Meta svarer, sier de at
dette ikke bryter med deres retningslinjer, sier Stavrum.
– Meta tar det ikke seriøst
Han reagerer på at Meta ikke gjør noe med problemet.
– Det er ingen tvil om at
dette ville vært ulovlig om det var norske redaktørstyrte medier. Her er det
annonser for ren svindel, og Meta tar det ikke seriøst.
Stavrum forteller at de nå har tatt initiativ
til de andre mediene som er rammet, både i form av at profilene er bruk, og
merkevaren er bruk, til å lage en koordinert handling mot Meta.
– Da tenker jeg alt fra
anmeldelse til søksmål og stevning, både her i Norge og i California, sier Stavrum
og legger til:
– Vi kan ikke finne oss i
dette. Det går utover profilene og de redaktørstyrte mediene som får sin
troverdighet skadet. Og ikke minst alle de som blir rammet av svindelen, og
trykker på lenkene, sier Stavrum.
Bør være tankevekker for politikere
Han sier at Nettavisen også har
satt fokus på problemet ved å skrive saker om det.
Medier24 har forelagt kritikken fra Stavrum for Meta. En talsperson for selskapet skriver i en e-post til Medier24:
– Svindlere bruker alle tilgjengelige plattformer for å svindle folk og tilpasser seg hele tiden for å unngå å bli tatt. Innhold som har til hensikt å lure eller utnytte andre for penger bryter retningslinjene våre, og vi fjerner dette innholdet når det blir funnet. Vi fortsetter å investere i teknologi og deler informasjon med politi slik at de kan straffeforfølge svindlere.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no