Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen og Krs.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.

Nettavisen vil samle mediene i søksmål mot Facebook: – Vi kan ikke finne oss i dette

Gunnar Stavrum reagerer på at Meta ikke tar problemet med falske annonser seriøst. Nå vil han samle bransjen i søksmål. 

Publisert

Det siste halvåret har flere norske profiler blitt misbrukt i falske annonser på Facebook. Både Johan Golden, Ole Torp, Espen Fiveland, Jane Throndsen og Christian Strand har opplevd å få falske nyheter spredt. Sistnevnte ble meldt død i flere annonser, og har anmeldt saken. 

TV 2 og NRK har tidligere uttalt at de sliter med å få bukt med de falske annonsene. 

Mange av annonsene ser ut som Nettavisen-saker.

Ansvarlig redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier til Medier24 at de har forsøkt utallige ganger å få Meta i tale om annonsene.

– Mange av brukerne våre har også innrapportert annonsene som spam. Men i den grad Meta svarer, sier de at dette ikke bryter med deres retningslinjer, sier Stavrum.

– Meta tar det ikke seriøst 

Han reagerer på at Meta ikke gjør noe med problemet.

– Det er ingen tvil om at dette ville vært ulovlig om det var norske redaktørstyrte medier. Her er det annonser for ren svindel, og Meta tar det ikke seriøst.

Jane Throndsen og Espen Fiveland misbrukes i falske annonser på Facebook. Flere av annonsene ser ut som Nettavisen-artikler.

Stavrum forteller at de nå har tatt initiativ til de andre mediene som er rammet, både i form av at profilene er bruk, og merkevaren er bruk, til å lage en koordinert handling mot Meta.

– Da tenker jeg alt fra anmeldelse til søksmål og stevning, både her i Norge og i California, sier Stavrum og legger til:

– Vi kan ikke finne oss i dette. Det går utover profilene og de redaktørstyrte mediene som får sin troverdighet skadet. Og ikke minst alle de som blir rammet av svindelen, og trykker på lenkene, sier Stavrum.

Bør være tankevekker for politikere

Han sier at Nettavisen også har satt fokus på problemet ved å skrive saker om det.

– Vi bruker de midlene vi har. Men dette er verdens største sosiale medier, som totalt neglisjerer henvendelser.

Stavrum påpeker også at måten Meta har behandlet problemet på, bør være en tankevekker for politikerne og partiene på Stortinget.

– At de bruker penger på Facebook og støtter et selskap som driver med ren svindel, bør de tenke over, sier han.

Problemet har også vært stort i de andre nordiske landene. I Danmark har mediehusene gått sammen i et felles brev til Meta for å få de til å ta tak i problemet. I tillegg har danske medieprofiler laget en video hvor de ber Meta ta grep. 

Medier24 har forelagt kritikken fra Stavrum for Meta. En talsperson for selskapet skriver i en e-post til Medier24:

– Svindlere bruker alle tilgjengelige plattformer for å svindle folk og tilpasser seg hele tiden for å unngå å bli tatt. Innhold som har til hensikt å lure eller utnytte andre for penger bryter retningslinjene våre, og vi fjerner dette innholdet når det blir funnet. Vi fortsetter å investere i teknologi og deler informasjon med politi slik at de kan straffeforfølge svindlere.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS