Varselet fra Medietilsynet handler om NRKs sending av Vasaloppet på NRK 15. mars i år.
Medier24 har fått innsyn i varselet.
I deres foreløpige vurderinger mener tilsynet at allmennkringkasteren har brutt kringkastingsloven paragraf 3-10 andre ledd, etter sponsoridentifiseringen av Sto Norge under sendingen av løpet.
Sto Norge er en leverandør av byggematerialer.
Ble beskrevet som «bærekraftige»
Bakgrunnen for varselet er at sponsorplakaten for Sto Norge ble muntlig beskrevet som «bærekraftige».
«Ved å karakterisere sponsors produkt som “bærekraftig” gis det uttrykk for en positiv egenskap, eller en fordel ved produktet, som etter Medietilsynets vurdering går utover det som kan anses som nøytral informasjon om hvem som er sponsor».
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, påpeker at sponsorplakater skal ha nøytral utforming og ikke inneholde tilleggsinformasjon.
– I denne saken har Medietilsynet foreløpig vurdert at det å bruke ordet «bærekraftig» i den muntlige angivelsen av sponsor er tilleggsinformasjon som ikke er tillatt etter regelverket, sier Sekkelsten til Medier24.
Vil skjerpe interne rutiner
«Medietilsynet konkluderer på denne bakgrunn foreløpig med at NRK har brutt kringkastingsforskriften § 3-10 andre ledd, jf. kringkastingsloven § 3-4», skriver tilsynet i brevet.
Medietilsynet har varslet at det kan bli aktuelt å gi sanksjon i form av advarsel.
– Vi har fått en uttalelse fra NRK i saken, og vi vil ta denne med i vår endelige vurdering.
Medier24 har vært i kontakt med NRK og sportsredaktør Espen Olsen Langfeldt.
– Vi er enig i tilsynets vurdering om at vi ikke skulle brukt begrepet bærekraftig i identifisering av sponsor. Vi skjerper nå NRKs interne rutiner, sier Olsen Langfeldt til Medier24.