Medietilsynet mener TV 2 har brutt loven når det gjelder sponsing i seriene Jørgine – alene med flokken (til venstre) og I fyr og flamme med programleder Simon Nitsche.

Medietilsynet mener TV 2 brøt loven

Tilsynet har sendt et varsel til TV 2 om mulig brudd på kringkastingsloven for merking av sponsing under sending. Kanalen svarer at de vil undersøke varselet.

Publisert Sist oppdatert

Varselet fra Medietilsynet handler om første episode av serien «Jørgine – alene med flokken», samt første episode av serien «I fyr og flamme».

Tilsynet mener kanalen har brutt kringkastingsloven paragraf 3-4 om at opplysninger om sponsor skal gis ved inn- eller utannonseringen av programmet.

Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, uttaler seg om saken.

– Slik vi foreløpig har vurdert saken, kan dette være et brudd på reglene om sponsoridentifisering. Derfor har TV 2 fått et forhåndsvarsel om at vi vurderer å gi sanksjon. TV 2 får nå mulighet til å uttale seg i saken før vi gjør en endelig vurdering, sier Sekkelsten til Medier24.

Mener TV 2 har utvist uaktsomhet

I en planlagt kontroll av et utvalg av TV 2s programkonsepter vurderer Medietilsynet det slik at seks sponsorer kun er identifisert i løpet av programmet, og ikke ved inn- eller utannonsering, i første episode av Jørgine – alene med flokken.

I første episode av I fyr og flamme vurderer tilsynet det slik at fem sponsorer blir identifisert kun i løpet av programmet.

«Medietilsynet vurderer at TV 2 som profesjonell aktør burde være godt kjent med den aktuelle sponsorbestemmelsen og at tilbyderen dermed har utvist uaktsomhet», skriver tilsynet i brevet.

De varsler at det kan bli aktuelt å fatte et vedtak om at TV 2 skal ilegges sanksjon i form av en advarsel.

Starter undersøkelse

Sekkelsten forklarer at et program som er sponset, skal publikum få informasjon om dette på en tydelig måte.

– Når et program er sponset, oppstår det en kobling mellom et redaksjonelt produkt og en aktør som ønsker å markedsføre seg selv, sier hun.

– Det er derfor viktig at sponsorer identifiseres tydelig, slik at publikum har mulighet til å være ekstra årvåkne når det gjelder det redaksjonelle innholdet, sier Sekkelsten.

Medier24 har vært i kontakt med TV 2 om varselet.

Pressesjef Jan-Petter Dahl opplyser at kanalen vil svare opp tilsynet.

– TV 2 ønsker alltid å operere i tråd med gjeldende lover og regler. Vi er nå i full gang med å undersøke det som blir påpekt i varselet, og kommer til å svare Medietilsynet innen fristen.

Powered by Labrador CMS