Medietilsynet mener TV 2 har brutt loven når det gjelder sponsing i seriene Jørgine – alene med flokken (til venstre) og I fyr og flamme med programleder Simon Nitsche.

Medietilsynet mener TV 2 brøt loven

Tilsynet har sendt et varsel til TV 2 om mulig brudd på kringkastingsloven for merking av sponsing under sending. Kanalen svarer at de vil undersøke varselet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Varselet fra Medietilsynet handler om første episode av serien «Jørgine – alene med flokken», samt første episode av serien «I fyr og flamme».

Tilsynet mener kanalen har brutt kringkastingsloven paragraf 3-4 om at opplysninger om sponsor skal gis ved inn- eller utannonseringen av programmet.

Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, uttaler seg om saken.

– Slik vi foreløpig har vurdert saken, kan dette være et brudd på reglene om sponsoridentifisering. Derfor har TV 2 fått et forhåndsvarsel om at vi vurderer å gi sanksjon. TV 2 får nå mulighet til å uttale seg i saken før vi gjør en endelig vurdering, sier Sekkelsten til Medier24.

Mener TV 2 har utvist uaktsomhet

I en planlagt kontroll av et utvalg av TV 2s programkonsepter vurderer Medietilsynet det slik at seks sponsorer kun er identifisert i løpet av programmet, og ikke ved inn- eller utannonsering, i første episode av Jørgine – alene med flokken.

I første episode av I fyr og flamme vurderer tilsynet det slik at fem sponsorer blir identifisert kun i løpet av programmet.

«Medietilsynet vurderer at TV 2 som profesjonell aktør burde være godt kjent med den aktuelle sponsorbestemmelsen og at tilbyderen dermed har utvist uaktsomhet», skriver tilsynet i brevet.

De varsler at det kan bli aktuelt å fatte et vedtak om at TV 2 skal ilegges sanksjon i form av en advarsel.

Starter undersøkelse

Sekkelsten forklarer at et program som er sponset, skal publikum få informasjon om dette på en tydelig måte.

– Når et program er sponset, oppstår det en kobling mellom et redaksjonelt produkt og en aktør som ønsker å markedsføre seg selv, sier hun.

– Det er derfor viktig at sponsorer identifiseres tydelig, slik at publikum har mulighet til å være ekstra årvåkne når det gjelder det redaksjonelle innholdet, sier Sekkelsten.

Medier24 har vært i kontakt med TV 2 om varselet.

Pressesjef Jan-Petter Dahl opplyser at kanalen vil svare opp tilsynet.

– TV 2 ønsker alltid å operere i tråd med gjeldende lover og regler. Vi er nå i full gang med å undersøke det som blir påpekt i varselet, og kommer til å svare Medietilsynet innen fristen.

Powered by Labrador CMS