Espen Normann (til venstre) er videoansvarlig i Fredriksstad Blad. Her er han sammen med Pernille Storhaug Dalene som er en av journalistene som lager mye videreportasjer, og videoprodusent Erik Hagen.

Fredriksstad Blad nærmest firedoblet TV-trafikken med disse grepene: – Vi måtte stoppe opp og tenke nytt

Avisen satset tungt på video rundt fotballklubben Fredrikstad, men holdt på å miste alt da klubben rykket opp og avisa mistet rettighetene. Da tok de grep.

Publisert

Etter at Fredrikstad Fotballklubb (FFK) rykket opp, mistet Fredriksstad Blad rettighetene til å sende kampene. De opplevde stort engasjement og mange seere, men da hovedproduktet ikke lenger var mulig å lage, så kunne suksessen stopper der.

I stedet ble det startskuddet for en avisens videosatsing – som nå bærer frukter. 

– Vi hadde blitt gira på å jobbe videre med å øke lesernes videovaner og videoinnhold, forteller sjefredaktør René Svendsen.

Fredriksstad Blad har derfor tatt flere store grep for å øke videokonsumet blant leserne.

– Det er særlig yngre og fremtidige abonnenter som ønsker nyheter og underholdning i videoformat.

Han peker på at det skjer mye på videoområdet, og at de derfor måtte ta en fot i bakken og tenke: «Hvordan gjør vi dette nå?».

Nesten firedoblet trafikken

Avisen har bestemt seg for å produsere alle reportasjer i høydeformat, og ingen videoer skal vare over 90 sekunder, helst 60 sekunder. 

Alt videoinnhold tekstes, og de har tatt i bruk nye og bedre videoplayerformater i Amedia, ifølge redaktøren.

Fra nyttår til nå har Fredriksstad Blad nesten firedoblet videotrafikken, forteller han. Antall videoseere i gjennomsnitt er gått fra 4.329 til nesten 15.000. Denne økningen er synlig på en graf Svendsen delte på Facebook, som viser en jevn vekst i antall videoseere per dag over de siste 12 ukene.

René Svendsen la ut på Facebook at videosatsingen har båret frukter.

– Vi ser at når vi gjør det på denne måten, inspirert av TikTok-formatet og med harde klipp, så fungerer det virkelig, forteller han.

Første sekunder er kritiske

De første tre sekundene av hver video er kritiske; det må skje noe som fanger seeren, slik at de ikke scroller videre, sier han.

Fredriksstad Blad har derimot ikke alltid lyktes med video. Sjefredaktøren innrømmer at det har vært mye prøving og feiling gjennom årene.

– Vi har prøvd og feilet masse på video siden 2012, da vi startet en TV-kanal. Siden den gang har vi vel bygd studio tre ganger, ler Svendsen.

Nå mener han teknologi og endrede medievaner gjør at de står bedre rustet enn tidligere.

I tillegg til teknologiske forbedringer, har redaksjonen tatt i bruk nye arbeidsmetoder, blant annet det Svendsen kaller «kompisseeing av video», hvor kolleger gir tilbakemeldinger på videoer for å forbedre kvaliteten.

Yngre brukere

– Dette har blitt en del av den redaksjonelle hverdagen, forteller han.

Denne satsingen er også et bevisst valg for å tiltrekke seg yngre lesere. 

– Alt som kan gjøres for i FB for å tiltrekke seg folk under 40 år er noe av det viktigste vi gjør, sier Svendsen.

Men han innrømmer at det tar tid å se resultater, og at det er uvant for journalister å tenke i så lange baner.

Svendsen avslutter med å understreke viktigheten av å være relevant for tenåringer og unge voksne. 

– Ellers sliter vi ganske kraftig om 10-15-20 år, sier han, og legger til at suksess i videomedier krever både tid og tilpasning til seernes behov.

Må satses på fra ledelsen

Digitalredaktør Espen Normann i Fredriksstad Blad forteller til Medier24 at hvis video skal være en del av nyhetsdekningen gjennom dagen, så må de prioriteres fra øverste hold og gjennomsyres nedover i redaksjonen.

– Alle mediene har de samme mulighetene, men det handler om prioriteringer og daglig fokus. Her i Fredriksstad Blad har vi tre flinke nyhetssjefer som er gode til å prioritere video, og René har også vært dyktig til å formidle budskapet om videoens viktighet, noe som er innarbeidet i hele redaksjonen. Alle har akseptert at dette er viktig og skjønt viktigheten av bruk av levende bilder, sier Normann og fortsetter:

– Alle andre mediehus i Amedia kan gjøre dette. Det handler om fokuset og hvordan man anvender det som en del av den naturlige nyhetsdekningen. Ved å bruke såpass mye video og arkiv gjør vi også leserne våre mye mer vant til å konsumere videoinnhold på sidene våre. Det er ikke et fremmedelement for oss, men en naturlig del av vår nyhetsdekning.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS