Warner Bros. Discovery lanserte torsdag programmene som skal prege TVNorge, discovery+ og HBO Max til våren.
Blant dem er nysatsingen «Erlend og Steinar hjelper deg», en humortvist på et kjent forbrukerprogram fra en annen kanal.
Erlend Mørch og Steinar Klouman Hallert, kjente som skapere av og skuespillere i den mørke humordramaserien «Sigurd fåkke pult», står bak humorprosjektet.
– Det er et forbrukerprogram på steroider, sier Mørch til Medier24 med et smil.
– Det er vårt lille bidrag for at Discovery skal være et «pluss» her i verden, og ikke et «minus», legger han kryptisk til.
– Ambisjonene våre er så høye
I presseomtalen av programmet blir det beskrevet at de begge er brennende engasjert i forbrukerjournalistikk.
Med «Erlend og Steinar hjelper deg» ønsker de å ta opp kampen mot gigantselskaper på vegne av menigmann.
– Ambisjonene våre er så høye, at vi av og til går litt på trynet. Men stort sett så gjør vi godt, og det er misjonen med hele programmet: å gjøre godt her i verden, fortsetter Klouman Hallert.
– Hvorfor trenger Norge mer forbrukerjournalistikk?
– Selskaper har ekstremt mye makt, og det blir bare mer og mer konsentrert. Og hvis alle driver på samme måte, så har man egentlig ikke noe alternativ som forbruker, fortsetter Mørch.
– Som en rus
I presseomtalen av humorprogrammet blir det trukket frem at de blant annet møter Elon Musk.
– Hva skjedde der?
– Vi snakker litt med Elon Musk. Det er viktig å konfrontere de mektigste her i verden, svarer Mørch.
Blant selskapene som blir konfrontert er Elkjøp og Voi.
– Er det ubehagelig å konfrontere disse selskapene som er opptatt av sitt omdømme?
– Nei, det er som en rus, svarer Mørch.
Klouman Hallert forteller at ikke alle selskapene ønsket å møte dem for å svare på kritikken.
– Da kan jeg bare si at vi vil slå hardt tilbake, sier han.