Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad.

KOMMENTAR

Helle har vært en stødig kaptein på skuta i en tøff periode. Den neste redaktøren må være forberedt på storm

Sjefredaktøren har ledet Aftenbladet gjennom smertefulle nedbemanninger, tøffe kostnadsprogrammer og digital transformasjon. Men jobben er på ingen måte over.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ble det klart at Lars Helle gir seg som sjefredaktør i Stavanger Aftenblad etter 10 år i jobben. Han kom inn i en avis med sterke tradisjoner, men som har fått en kraftig trøkk i annonsemarkedet - som så mange andre.

Inntektene i mediehuset har falt fra 586 millioner til 358 millioner i hans periode, men de har klart å beholde lønnsomheten - selv om den faller år for år. Som så mange andre.

Helle fikk en av de største utfordringene i fleisen da han kom til avisa i 2011. Bare året etter begynte mediekrisen for alvor å befeste seg - og Aftenbladet måtte gjennom tøffe kuttrunder - som varte lenge.

Smertefulle nedbemanninger, tøffe kostnadsprogrammer og en enorm jobb med den digitale transformasjonen har nemlig preget Helles karriere som toppleder i Aftenbladet. Men flere av hans ansatte sier at de kunne ikke hatt en bedre sjef i denne perioden - som jo har evnet å ha fokus på de riktige tingene:

Å lage en god kultur for bra journalistikk. Og evne å ta betalt for den.

Internt sies det at Helle har klart å styre Aftenbladet gjennom de tøffeste takene de noen gang har vært gjennom. Det er ikke et dårlig skussmål å ta med seg etter 10 år i jobben. Flere internt omtaler nemlig Helle som en svært pragmatisk og bunnsolid pressemann. Da han begynte i avisa ble han karakteriserte som «et journalistisk dyr» - og hans presseetiske egenskaper har satt sitt avtrykk i redaksjonen. Og det i et redaktørkollegium har som har sittet sammen i mange år.

For nå kommer det nye tider gjennom at Stavanger Aftenblad vil få tøff konkurranse i årene fremover. Internt sies det at de har begynt å bemanne opp i påvente av konkurranse fra Amedia. Flere Medier24 har snakket med sier at mediekonsernet vil etablere seg i byen med en lik modell som de har gjort i både Oslo og Trondheim. Amedia selv kommenterer aldri potensielle prosjekter. Dette kommer på toppen av at Stavanger Afteblad daglig er i nyhetskamp mot Mentor Medier og Polaris-eide Rogalands Avis. Og ikke minst Amedia-eide Nordsjø Media opp mot lokalavisene.

Aftenbladet er et mediehus med lange tradisjoner - og har mange likhetstrekk med sin søsteravis Adresseavisen i Trondheim; De har en tung kostnadsstruktur, en arbeidsstokk som har vært der lenge - og et lesemarked som tørster etter konkurranse fra andre. Men de har også en bunnsolid posisjon - som det er vanskelig å rokke nevneverdig ved.

Det førstnevnte ved Schibsted. Og kanskje derfor er det ikke utenkelig at den neste sjefredaktøren kommer fra nettopp konsernet - og ikke gjennom internt opprykk.

Det er aldri et godt tidspunkt å gå av som sjefredaktør. Men begynner tankene å svirre i hodet, så er det kanskje på tide. For nå skal avisa inn i en ny tidsalder: Det digitale er definitivt første prioritet, de jakter nye og yngre lesere - og de vil mest trolig få økt konkurranse. Dette skal håndteres samtidig som inntektene vil falle, behovet for økt forretningsutvikling vil komme - og kampen om folks tid blir stadig tilspisset.

Det blir ingen enkel oppgave, men avisa har alle forutsetninger for å lykkes.

Helle har gjort mange viktige grep for at det skal være mulig for han å gå av. Og la det være ingen tvil: Stavanger Aftenblad er i bedre form enn den har vært på lenge.

Nå gjenstår det å se om den nye sjefredaktøren har de riktige egenskapene som trengs for å ta dem enda et steg videre.

Før konkurransen tilspisser seg ytterligere.

Powered by Labrador CMS