Torsdag ble det klart at Lars Helle gir seg som sjefredaktør i Stavanger Aftenblad etter 10 år i jobben. Han kom inn i en avis med sterke tradisjoner, men som har fått en kraftig trøkk i annonsemarkedet - som så mange andre.
Inntektene i mediehuset har falt fra 586 millioner til 358 millioner i hans periode, men de har klart å beholde lønnsomheten - selv om den faller år for år. Som så mange andre.
Helle fikk en av de største utfordringene i fleisen da han kom til avisa i 2011. Bare året etter begynte mediekrisen for alvor å befeste seg - og Aftenbladet måtte gjennom tøffe kuttrunder - som varte lenge.
Smertefulle nedbemanninger, tøffe kostnadsprogrammer og en enorm jobb med den digitale transformasjonen har nemlig preget Helles karriere som toppleder i Aftenbladet. Men flere av hans ansatte sier at de kunne ikke hatt en bedre sjef i denne perioden - som jo har evnet å ha fokus på de riktige tingene:
Å lage en god kultur for bra journalistikk. Og evne å ta betalt for den.
Internt sies det at Helle har klart å styre Aftenbladet gjennom de tøffeste takene de noen gang har vært gjennom. Det er ikke et dårlig skussmål å ta med seg etter 10 år i jobben. Flere internt omtaler nemlig Helle som en svært pragmatisk og bunnsolid pressemann. Da han begynte i avisa ble han karakteriserte som «et journalistisk dyr» - og hans presseetiske egenskaper har satt sitt avtrykk i redaksjonen. Og det i et redaktørkollegium har som har sittet sammen i mange år.
For nå kommer det nye tider gjennom at Stavanger Aftenblad vil få tøff konkurranse i årene fremover. Internt sies det at de har begynt å bemanne opp i påvente av konkurranse fra Amedia. Flere Medier24 har snakket med sier at mediekonsernet vil etablere seg i byen med en lik modell som de har gjort i både Oslo og Trondheim. Amedia selv kommenterer aldri potensielle prosjekter. Dette kommer på toppen av at Stavanger Afteblad daglig er i nyhetskamp mot Mentor Medier og Polaris-eide Rogalands Avis. Og ikke minst Amedia-eide Nordsjø Media opp mot lokalavisene.
Aftenbladet er et mediehus med lange tradisjoner - og har mange likhetstrekk med sin søsteravis Adresseavisen i Trondheim; De har en tung kostnadsstruktur, en arbeidsstokk som har vært der lenge - og et lesemarked som tørster etter konkurranse fra andre. Men de har også en bunnsolid posisjon - som det er vanskelig å rokke nevneverdig ved.
Det førstnevnte ved Schibsted. Og kanskje derfor er det ikke utenkelig at den neste sjefredaktøren kommer fra nettopp konsernet - og ikke gjennom internt opprykk.
Det er aldri et godt tidspunkt å gå av som sjefredaktør. Men begynner tankene å svirre i hodet, så er det kanskje på tide. For nå skal avisa inn i en ny tidsalder: Det digitale er definitivt første prioritet, de jakter nye og yngre lesere - og de vil mest trolig få økt konkurranse. Dette skal håndteres samtidig som inntektene vil falle, behovet for økt forretningsutvikling vil komme - og kampen om folks tid blir stadig tilspisset.
Det blir ingen enkel oppgave, men avisa har alle forutsetninger for å lykkes.
Helle har gjort mange viktige grep for at det skal være mulig for han å gå av. Og la det være ingen tvil: Stavanger Aftenblad er i bedre form enn den har vært på lenge.
Nå gjenstår det å se om den nye sjefredaktøren har de riktige egenskapene som trengs for å ta dem enda et steg videre.
Før konkurransen tilspisser seg ytterligere.