Professor i journalistikk ved OsloMet, Steen Steensen, stiller spørsmålet hva man egentlig måler med engasjement på nett, bedre kjent som likes, kommentarer og delinger.
– Det er noe alle gjerne vil ha. Man er interessert i at publikum skal være engasjert i innholdet man produserer, og at man dermed skal lage innhold som er egnet til å engasjere, sa Steensen fra scenen under Nordiske Mediedager tidligere denne måneden.
Han peker på Facebooks skifte i algoritme fra 2018 som et markant veiskille. Da skulle tid brukt og tid lest byttes med engasjement.
– Den endringen fikk ganske store konsekvenser viser det seg i ettertid, blant annet dokumentert gjennom «Facebook Files» som Francis Haugen lekket, sier han og fortsetter:
– Der fremgår det at algoritmeendringen førte til mer ekstremistisk innhold, mer polarisering i samfunnet og mer hatretorikk.
Vanskelig å måle
Han mener det ikke er nødvendigvis engasjement man måler, og summerer det opp slik:
– Jeg kan lese en sak i en nettavis som kan gjøre meg dypt berørt og engasjert uten at jeg kommenterer, liker eller deler den. Gjør jeg ikke noe av det vil ikke mitt engasjement bli målt, men det betyr ikke at jeg ikke blir engasjert.
– Jeg mener det er et problem hva man faktisk måler og hva engasjement er.
Han påpeker dog at å måle faktisk engasjement er vanskelig.
– Innholdet man produserer kan ikke bare være styrt av denne type brukerdata. Det må også være styrt av andre forståelser av hva som vekker engasjement, som er primært følelser, sier han.
Han ser at det er faktisk få mennesker som veldig aktivt kommenterer og deler på medieinnhold, og at dataene ikke skiller mellom positivt og negativt engasjement.
– Det er en risiko at journalister og andre i mediebransjen mistolker det som egentlig bare er deltakelse og interaksjoner med følelsesmessig engasjement, som både kan være ønsket og uønsket. Engasjement kan også være veldig negativt. Hatretorikk er også engasjement. En som spytter ut eder og galle er dypt engasjert, men det er ikke nødvendigvis det engasjementet man vil ha, kommenterer han.
– Ikke overtolk
– Hva kan man gjøre da, spør Steensen før han svarer på sitt eget spørsmål:
– Jeg synes det er en tendens til at journalistikken og mediebransjen overtolker hva man kan bruke brukerdata til, og i hvilken grad det måler engasjement. Ikke overtolk dataene, og ikke bruk det for mer enn det er verdt.