(FLESLAND): Skal norske medier fortsatt være på Facebook og sosiale medier? Spørsmålet blir reist flere steder om dagen - og særlig NRK har varslet at de vil begrense sin tilstedeværelse på tredjepartsplattformer.
Eirin Larsen er journalist og ansvarlig for sosiale medier i Adresseavisen. Foran over 100 ansatte i lokalaviser reiste hun spørsmålet og dro samtidig frem SSB sin sosiale medier-tracker som viser at 98% av alle mellom 16-24 bruker sosiale medier en gjennomsnittsdag.
– Det hadde vært veldig praktisk om alle avisene gikk av Facebook samtidig, men er det mulig å løse samfunnsoppdraget uten å være tilstede der mange fortsatt er?
Larsen har lang erfaring med innholdsproduksjon, strategisk og redaksjonell bruk av sosiale medier blant annet fra Statsministerens kontor og NRK Rogaland.
Under foredraget delte hun stort og smått om hvordan en best benytter sosiale medier i en hektisk hverdag med små ressurser.
Fra scenen delte hun fem kontrollspørsmål som mediene må stille seg før de deler på spesielt Facebook:
Fem tips
1. Er det du nå deler dagens debatt?- Kommer folk til å diskutere/prate om det du deler i lunsjen?
2. Er det noen som trenger saken din?– Det er ofte forskjell på hva vi mener publikum trenger og hva de faktisk trenger selv, sa hun og dro fram eksempler om vær, vei, snø og skattemeldinger. Larsen dro fram at det går godt fordi folk trenger det. Hun sa også at først ble YouTube brukt til å lære om hvordan man knytter slips. – Jeg havner på YouTube fordi jeg trenger noe og det gir meg verdi. Slik kan vi også tenke.
3. Vekker saken følelser?– Jo nærere du er, jo bedre, sa Larsen og dro fram at Adresseavisen var bevisst på at trøndere er glade i Britannia som gir dem lokal stolthet og en god følelse. Hun dro også fram at trøndere kan bli stolte av store prestasjoner fra NTNU-forskere. – Dette vekker følelser i folk og er en viktig faktor for at en sak går bedre på Facebook.
4. Er det en god historie?– Har vi fortalt den skikkelig? Har vi reportasjeelementer? Vi journalister er jo historiefortellere og da jobber plattformen for oss, sa hun og dro fram et eksempel på en mann som hadde reddet en hund i elva ved å kaste seg ut i vannet. – Han risikerte sitt eget liv for hunden og det er en god historie som vi vil lese, sa Larsen.
5. Hvem er målgruppen?– Vi kan fint tørre å snakke til enkelte deler av målgruppen vår, sa Larsen og dro fram at Adresseavisen må tørre å snakke til kun de som har barn i konfirmasjonsalder, som eksempel. – Du snevrer inn og sikter smalt og du kan likevel treffe bredt, uttalte Larsen.