Eirik Tufteland Kroken er nyslått redaksjonsleder for NRK Nyheter ung.

Pressepodden:

Han skal lede NRK Nyheters arbeid rettet mot de unge

Eirik Tufteland Kroken har fått ansvaret for avdelingen som skal treffe de unge med NRK-innhold. – Det er vanskelig arbeid, for unge har helt andre medievaner, sier han til Pressepodden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige måned overtok Eirik Tufteland Kroken jobben som redaksjonsleder for NRK Nyheter ung.

Han rykker opp fra stillingen som vaktsjef ettersom Bahare Viken trapper ned og gjør journalist-comeback.

Tufteland Kroken er klar på hvorfor han ønsket seg jobben:

– Jeg har lyst til å forme veien videre for redaksjonen som jeg har vært en del av siden 2019. Vi har gått en lang vei. Vi begynte som et prosjekt, men nå er vi en integrert del av nyhetsgulvet på Marienlyst, forteller han i Pressepodden.

– Jeg håper også jeg har noen personlige egenskaper som en bra for redaksjonen, og at jeg kan bidra til at de rundt meg kan utvikle seg som journalister. Jeg har også jobbet ganske lenge med ung målgruppe, så jeg føler jeg har noe å komme med, sier Tufteland Kroken.

Seks av de ti journalistene i NRK Nyheter ung: Fra venstre: Alexander Slotten, Eirik Tufteland Kroken, Selma Johanne Skjømming, Camilla Voutilainen Nordbø, Sagal Guleid og Fanny Odden

Mange redaksjoner og mediehus jobber med å knekke koden for å nå ut til unge, men flere har vært åpne om at det er krevende.

Tufteland Kroken tror han vet hvorfor.

– Det er vanskelig å sette av nok ressurser til det. Det er forståelig, for NRK er heldige som har muligheten til det, sier han.

– Det er også vanskelig, for unge har helt andre medievaner. Det er ikke bare å endre nettavisene eller programmene, slik at de plutselig skal nå ungt. De er ikke der. Man konkurrerer med oppmerksomheten fra alt fra Netflix, TikTok til hva de spiller på Playstation, sier Tufteland Kroken.

– Hva er det viktigste å tenke på?

– Man må legge fram sakene på en måte som gjør at de forstår det, og ikke føler seg dumme. Man må forklare sakene godt, og ikke ta noe bakgrunnskunnskap for gitt. Innholdet må være laget for unge i det universitet de føler de lever i, sier han.

Tufteland Kroken deler også sine beste, konkrete tips om hvordan man når ut til unge brukere.

Han snakker også om hvorfor toveiskommunikasjon er viktig for å treffe den unge målgruppen, hva det har betydd at redaksjonen nå sitter på nyhetsgulvet i NRK og hvorfor han brenner så mye for konstruktiv journalistikk.

Hør Pressepodden-episoden øverst i denne saken – eller der du vanligvis hører podkast.

Powered by Labrador CMS