eInnsyn hadde tekniske vansker gjennom hele juli. Det fikk flere merke konsekvensene av.

eInnsyn med teknisk trøbbel gjennom sommeren: – Var alle mann til pumpene

En teknisk feil gjorde at Sivilombudet måtte behandle innsynsbegjæringer manuelt i hele juli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

eInnsyn er en søketjeneste der hvem som helst kan søke om innsyn i offentlige opplysninger og dokumenter.

Tjenesten er underlagt Digitaliseringsdirektoratet, og brukes jevnlig av mange journalister.

Fra sent i juni og fram til mandag denne uken har søketjenesten hatt omfattende tekniske problemer

– Det som skjedde var at eInnsyn-klienten vår stoppet i sommer. Vi feilsøkte sammen med våre leverandører, og holdt på med det en stund. Men vi fikk ikke rettet feilen før mandag denne uken, og har derfor hatt en manuell løsning gjennom sommeren, sier kommunikasjonssjef i Sivilombudet, Trude Julie Dommerud, til Medier24.

De satte sammen et team av teknikere fra leverandørene som skulle jobbe med saken. Underveis måtte begjæringer om innsyn behandles på en litt annen måte.

– Vi måtte ta ut Excel-arkene og jobbe manuelt. Da var det alle mann til pumpene for at behandlingen skulle gå så raskt som mulig. Vi beklager overfor dem som måtte vente med å få sitt innsynskrav behandlet.

Måtte vente lenger

Feilen ble oppdaget den 28. juni, opplyser Dommerud. Dette førte til lang ventetid for de som ønsket innsyn.

– Konsekvensene av dette var at de som søkte innsyn måtte vente mye lenger før begjæringen deres ble behandlet hos oss.

Nå har de gjort grep, forteller hun.

– Vi har enda ikke funnet rotårsaken, men neste gang noe sånt skjer vil vi være bedre rustet.

Har sagt fra

Bestillingsfunksjonen og avansert søk er noe av det som ikke har fungert optimalt. Nå skal dette være i orden.

– Vi informerte om problemet på våre nettsider og om alternative måter å be om innsyn på. Nå er tjenesten oppe og går igjen som normalt, sier Dommerud.

Powered by Labrador CMS