Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Tror de fleste aviser må inn i konsern: – Over tid vil det være helt umulig å stå alene

Polaris Media-sjefen tror mindre mediehus er avhengig av å stå sammen med et konsern i fremtiden. 

Publisert

Torsdag la Polaris Media fram tallene for fjerde kvartal, og året som helhet. De kan vise til vekst i alle kvartalene i fjor og endte året med en justert EBITDA på 238 millioner kroner.

– Vi er fornøyd. Og det er fordi vi lykkes med det vi skal lykkes med, både vekst i brukere, vekst i inntekter, og vi lykkes med samfunnsoppdraget, sier konsernsjef Per Axel Koch til Medier24.

– Glad vi satte i gang tidlig

Mens Schibsted og Mentor Medier nå går igjennom harde kuttrunder, har Polaris hatt et kostnadsprogram siden 2023. 

De har hatt gavepensjonsprogram, en større nedbemanning i Stampen i Sverige, og lagt ned flere trykkerier for å få ned kostnadene.

– Vi så allerede på høsten 2022 at 2023 ville bli et vanskelig år. Så vi er glad for at vi fikk satt i gang kostnadsprogrammet tidlig. Så jobber vi fortsatt med å holde kostnadene nede, og vi må gjøre tiltak på distribusjon i Sverige, men vi har ingen nye planer om kostnadsprogrammer, sier Koch.

Under presentasjonen påpekte Koch viktigheten av papirinntektene. Mens konkurrenten Amedia har kuttet frekvens i mange av sine papiraviser, har Polaris vært restriktive, og heller økt prisen på abonnement for å bevare inntektene på papir.

– For oss har det vært mer viktig å finne et riktig tilbud til de som bruker oss. Vi har gjort det noen steder, i Sverige er flere av avisene våre heldigitale. Men vi gjør ikke noe gjennomgripende.

– Det er fremdeles mange som leser oss på papir, og det er så å si ingen churn på papiraviser.

– Ikke kjangs alene

Polaris har også i løpet av det siste året betalt ned gjeld, og fylt opp banken. De har solgt Schibsted – aksjer for en milliard, som går til eierne. I tillegg har de fått et Schibsted – utbytte på over 600 millioner. Og Koch er klar på at planen er å investere, og styrke posisjonen.

– Under presentasjonen sa du at dere hadde god erfaring med å kjøpe mediekonserner. Er det der dere ser på nå?

– Ikke nødvendigvis. Vi kjøpte oss inn i to aviser i fjor. Men det hadde vært spennende å gå inn et sted hvor vi kunne fått fart digitalt, ikke nødvendigvis et konsern, men et sted vi kan bidra, sier Koch.

Koch mener at bransjen over tid vil bli nesten bare konsernaviser.

– Over tid vil det være helt umulig for aviser å stå alene. Man vil ikke ha kraft nok, vil ikke kunne investere nok, Er du et mindre mediehus er det ikke mulig å få til den digitale transformasjonen alene, man har ikke kjangs.

– Så alle avisene vil være konserneid over tid?

– Eller partnerskap. Men man må stå sammen og være stor for å ha kraft.

Polaris Media er også nest største eier i Mentor Medier. Men der har de ikke lenger noe strategisk samarbeid.

– I Mentor er vi bare eier, men det er ikke et tett samarbeid. Vi får ikke noen gode modeller, fordi vi ikke har nok eierskap. Så får vi se hva vi gjør med den eierposten. Vi hadde trodd det skulle bli tettere, men det ble det ikke.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS