Torsdag la Polaris Media fram tallene for fjerde kvartal, og
året som helhet. De kan vise til vekst i alle kvartalene i fjor og endte året
med en justert EBITDA på 238 millioner kroner.
– Vi er fornøyd. Og det er
fordi vi lykkes med det vi skal lykkes med, både vekst i brukere, vekst i
inntekter, og vi lykkes med samfunnsoppdraget, sier konsernsjef Per Axel Koch
til Medier24.
– Glad vi satte i gang tidlig
Mens Schibsted og Mentor Medier nå går igjennom harde
kuttrunder, har Polaris hatt et kostnadsprogram siden 2023.
De har hatt
gavepensjonsprogram, en større nedbemanning i Stampen i Sverige, og lagt ned
flere trykkerier for å få ned kostnadene.
– Vi så allerede på høsten
2022 at 2023 ville bli et vanskelig år. Så vi er glad for at vi fikk satt i
gang kostnadsprogrammet tidlig. Så jobber vi fortsatt med å holde kostnadene
nede, og vi må gjøre tiltak på distribusjon i Sverige, men vi har ingen nye
planer om kostnadsprogrammer, sier Koch.
Under presentasjonen påpekte Koch viktigheten av
papirinntektene. Mens konkurrenten Amedia har kuttet frekvens i mange av sine
papiraviser, har Polaris vært restriktive, og heller økt prisen på abonnement
for å bevare inntektene på papir.
– For oss har det vært mer
viktig å finne et riktig tilbud til de som bruker oss. Vi har gjort det noen
steder, i Sverige er flere av avisene våre heldigitale. Men vi gjør ikke noe
gjennomgripende.
– Det er fremdeles mange som
leser oss på papir, og det er så å si ingen churn på papiraviser.
– Ikke kjangs alene
Polaris har også i løpet av det siste året betalt ned gjeld,
og fylt opp banken. De har solgt Schibsted – aksjer for en milliard, som går til
eierne. I tillegg har de fått et Schibsted – utbytte på over 600 millioner. Og Koch
er klar på at planen er å investere, og styrke posisjonen.
– Under presentasjonen sa du
at dere hadde god erfaring med å kjøpe mediekonserner. Er det der dere ser på nå?
– Ikke nødvendigvis. Vi kjøpte
oss inn i to aviser i fjor. Men det hadde vært spennende å gå inn et sted
hvor vi kunne fått fart digitalt, ikke nødvendigvis et konsern, men et sted vi
kan bidra, sier Koch.
Koch mener at bransjen over tid vil bli nesten bare
konsernaviser.
– Over tid vil det være helt
umulig for aviser å stå alene. Man vil ikke ha kraft nok, vil ikke kunne investere
nok, Er du et mindre mediehus er det ikke mulig å få til den digitale transformasjonen
alene, man har ikke kjangs.
– Så alle avisene vil være
konserneid over tid?
– Eller partnerskap. Men man
må stå sammen og være stor for å ha kraft.
Polaris Media er også nest største eier i Mentor Medier. Men
der har de ikke lenger noe strategisk samarbeid.
– I Mentor er vi bare eier,
men det er ikke et tett samarbeid. Vi får ikke noen gode modeller, fordi vi
ikke har nok eierskap. Så får vi se hva vi gjør med den eierposten. Vi hadde
trodd det skulle bli tettere, men det ble det ikke.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no