TV 2-sjef Olav Sandnes er fornøyd med mye av det TV 2 leverte i 2020, omsetningsfall til tross.
Foto: Eivind Senneset / NT
Omsetningsfall med over 40 millioner for TV 2 - men driftsresultatet øker
– TV 2s samfunnsoppdrag har i 2020 vist seg viktigere enn kanskje noen gang, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Omsetningen i TV 2 falt med 42 millioner kroner til 4.969 millioner kroner i 2020, mot 5.011 millioner året før, viser bedriftens årsregnskap.
Samtidig leverte de et driftsresultat, etter resultat av tilknyttede selskap, på 486 millioner kroner, en økning på 16 %.
– TV 2s samfunnsoppdrag har i 2020 vist seg viktigere enn kanskje noen gang i vår snart 30 år lange historie, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes i en pressemelding.
Han legger også til:
– I en helt spesiell situasjon har vi holdt fokus på å levere viktig og relevant journalistikk samtidig som vi har gitt folk underholdning og helt nødvendige avbrekk i en ny og annerledes hverdag.
TV 2 mener at endringen i driftsresultat skyldes god vekst både i seertid og brukere på TV 2s strømmetjeneste, som passerte 500 000 abonnenter i 2020.
I tillegg er resultatet vesentlig påvirket av utsatte sportsproduksjoner, et lavere aktivitetsnivå på noen områder og god kostnadskontroll, som til sammen har gitt lavere utgifter enn planlagt.
– TV 2 er ett av mediene nordmenn har aller høyest tillit til. Vi må fortsette å styrke oss på alle flatene de bruker. Derfor er vi er strålende fornøyde med å ha utviklet en strømmetjeneste med et bredt innholdstilbud, som folk bruker aktivt i hverdagen., sier Sandnes.
– Det skal vi bygge videre på i 2021, når tjenesten får et løft og skifter navn til TV 2 Play.