Klubbleder i TV 2, Margrethe Håland Solheim.

TV 2-klubben reagerer etter oppsigelser: – De føler seg veldig tråkket på

Klubbleder i TV 2, Margrethe Håland Solheim, reagerer på TV 2s behandling av de åtte ansatte som ikke fikk plass i den nye markedsføringsavdelingen. Ledelsen understreker at oppsigelser var siste løsning, og svarer med at de må tenke på helheten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lørdag kunne Medier24 melde at to medarbeidere i TV 2 har fått oppsigelse og fire har fått sluttpakke.

I tillegg var det to som fikk andre oppgaver i mediehuset.

Bakgrunnen er opprettelsen av en ny markedsføringsavdeling i mediehuset. De åtte medarbeiderne fikk ikke plass i den nye avdelingen, ifølge TV 2-ledelsen.

Klubbleder Margrethe Håland Solheim forteller til Medier24 at de bestrider oppsigelsene fra ledelsen i TV 2.

– Vår innstilling har hele tiden vært at TV 2 er i en periode hvor vi oppbemanner. Så det er ikke grunnlag for å si opp folk noen steder i bedriften, mener vi, sier Håland Solheim til Medier24.

  • LES TV 2-LEDELSEN SITT SVAR LENGER NED I SAKEN

– Føler seg veldig tråkket på

Klubblederen forteller at dialogen med TV 2 til tider har vært god rundt praktiske ting, og de opplever at deres synspunkter har blitt lyttet til.

Samtidig mener hun de ikke har fått veldig stort gjennomslag for sine innspill.

– Vi er grunnleggende uenig i en del av konklusjonene som de har kommet med. Blant annet at det skal være færre personer i de rollene. Jeg tror ikke det vil fungere fordi de som de nå har kvitte seg med har gjort en viktig jobb som man ikke skal slutte med, sier hun.

Håland Solheim forteller at hun heller ikke har fått gode svar på spørsmålene om hvordan hverdagen blir for dem som er igjen i avdelingen, som hun peker på vil få mer arbeid.

– Jeg er bekymret for dem som er igjen, fordi jeg tror det blir et helt vanvittig arbeidspress. Det har de allerede begynt å kjenne på.

Håland Solheim er kritisk til hvordan TV 2 har håndtert prosessen rundt de åtte medarbeiderne.

De fikk vite om prosessen før sommeren, og klubblederen forteller at det har skapt en stor usikkerhet for dem over lengre tid.

– Klubben mener tidsperspektivet som ledelsen har jobbet ut ifra har vært helt urealistiske. Så rakk man ikke å bli ferdig før sommeren allikevel, så det ble en veldig vanskelig sommer for de gjeldende ansatte som visste at det første de skulle gjøre etter ferien var å gå inn i et møte hvor de skulle få vite om de er med videre eller ikke.

– Det har vært unødvendig uro for hele avdelingen, legger hun til.

Håland Solheim påpeker også at de åtte medarbeiderne føler seg utpekt som «de åtte».

– Det er traumatisk å få beskjed om at arbeidsplassen hvor du har jobbet mange år ikke lenger har bruk for deg. De føler seg veldig tråkket på og respektløst behandlet av TV 2. Det har ikke vært en god prosess.

Tidligere har organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand uttalt til Medier24 at de alltid forholder seg til lover og forpliktelser når de gjør endringer som påvirker medarbeidere.

Klubblederen mener TV 2 opererer i grenseland.

– Disse sakene havner aldri i retten, så man får aldri sjekket om de er innenfor. Jeg tenker det er en del ting som er på kanten, sier Håland Solheim.

– Hva er veien videre nå?

– Ingen av disse oppsigelsene blir godtatt. Det er helt uaktuelt å godta deg. Så det blir en prosess videre.

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

– Et ansvar for helheten

Medier24 har forelagt kritikken overfor kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand.

Hun forteller at de har lyttet til klubben og tatt hensyn til flere innspill underveis.

– Som arbeidsgiver har vi likevel et ansvar for helheten. Dette er en stor endring, og en stor satsing for TV 2, og vi må også sørge for at vi er satt opp på best mulig måte for å løse det vi står ovenfor. Vi har respekt for at klubben har en litt annen rolle. Derfor ser vi også ulikt på enkelte ting underveis, sier Willand.

– Dere har oppbemannet i TV 2. Hvorfor fant dere da ikke plass til de to som nå har mottatt oppsigelser?

– Det er vanskelig å svare konkret på det uten å gå inn i detaljer, noe jeg ikke kan. Vi har virkelig forsøkt å finne løsninger for begge, men det har vi ikke klart. Når man ikke klarer det, er oppsigelse siste løsning, og der står vi nå, svarer Willand.

Når det gjelder kritikken på belastningen til de ansatte som er igjen i avdelingen, svarer kommunikasjonsdirektøren dette:

– Vårt ansvar er å sørge for at de endringene vi nå gjør og jobben vi sammen skal gjøre, er mulig å gjennomføre. Vi er ikke i gang med å jobbe på ny måte enda. Den jobben begynner vi med nå.

Hun har også tidligere uttalt seg til Medier24 om denne saken.

– Vi følger alltid lover og forpliktelser når vi gjør endringer som påvirker medarbeidere. Men vi kommer ikke unna at slike endringer ofte er vanskelig for dem som berøres. Vi kan selvsagt også bli bedre, sa Willand til Medier24.

Powered by Labrador CMS