På tirsdag ble det kjent at Elin Reitan (42) vender tilbake til mediebransjen, og blir såkalt profiljournalist hos E24+.
Den tidligere forbrukerøkonom-profilen for Nordea har siden 2019 vært redaktør i Egmont Publishing, men har tidligere en rik mediebakgrunn fra blant annet Nettavisen og TV 2.
Nå ser hun frem til å vende tilbake til journalistikken.
– Jeg gleder meg til å bli en del av en redaksjon igjen, og kjenne på den pulsen som er der. Jeg har virkelig savnet journalistikken og mediemiljøet, og jeg har hørt mye bra om E24, sier Reitan til Medier24.
– Jeg gleder meg også veldig til å utvikle profiljournalistikken til E24, og jeg ser frem til å dykke ned i de intervjuobjektene jeg skal ta for meg, sier hun.
– Blir ikke en profil selv
For det er det Reitan primært skal gjøre som profiljournalist i E24: Intervjue de store profilene i bransjen. Ikke være en profil selv.
– Nei, jeg skal definitivt ikke være en profil selv. Nå skal jeg gå bak, og ikke være foran, forteller hun med et smil.
– Jeg skal intervjue de største profilene og næringslivslederne i bransjen. Jeg skal komme meg på innsiden, og fortelle de ulike historiene fra næringslivet, sier Reitan.
Hun understreker at arbeidsoppgavene som venter blir spennende.
– Dette er drømmejobben for meg. Det er få stillinger av denne typen. At man som journalist faktisk får tid og mulighet til å bruke tid på intervjuobjektene og bli bedre kjent med historiene deres, sier Reitan.
– Jeg lar meg fascinerende av å gå under huden på folk, og komme tettere på dem. Da Lasse (Hansen, redaksjonssjef i E24+, journ.anm.) tok kontakt, så tente jeg veldig på tanken, sier hun.
– Næringslivs-journalistikken har kjempepotensial
Tiden utenfor mediebransjen har også gitt Reitan anledning til å se på næringslivsjournalistikken fra utsiden.
Hun har fått med seg den økende satsingen på finansjournalistikk i Medie-Norge de siste par årene, men mener fortsatt det er en vei å gå.
– Næringslivsjournalistikken er blitt mye bredere og omfangsfull den siste tiden, men det er fortsatt et kjempepotensial der. Jeg synes fortsatt den kan være litt for sidrumpa. Det håper jeg å kunne gjøre noe med, sier Reitan.
Og utdyper:
– Det handler først og fremst om å i større grad tiltrekke oss den nye generasjonen. Hva er de unge opptatt av? Næringslivsjournalistikken bør bli mer på de unges premisser. Da må man tenke annerledes, sier hun.
Reitan ønsker blant annet å intervjue flere unge profiler og talenter i bransjen.
– Vi må vie mer plass til de som kan inspirere, og lage stoff som gjør at de unge ønsker å lese journalistikken i langt større grad enn nå. Det er litt for mange menn som pusher 50 i spaltene, sier hun med et smil.
Reitan forteller at at comebacket til mediebransjen ikke er tilfeldig. Dette er noe hun har tenkt mye på siden hun tok en pause fra Egmont-jobben i fjor høst.
– Jeg kom til et punkt i livet der jeg ønsket å gjøre opp status, og grave dypere i hva jeg egentlig ønsker å drive på med fremover. Hva er det som gjør meg lykkelig, fremfor å tenke på hva jeg burde gjøre karrieremessig?, sier hun.
– Var ikke ferdig med journalistikken
Reitan innså at hun ønsket å jobbe mer kreativt.
– Jeg har gjennom hele min karriere jobbet målrettet, og nådd de målene jeg har satt meg. Men jeg har ikke stoppet opp og tenkt hva jeg synes er mest morsomt å gjøre. Hva bringer meg inn i et flytstadium, og gjør hverdagen litt lettere og lysere? Svaret for meg er, blant annet, journalistikken, sier Reitan.
– Jeg følte ikke at jeg var ferdig med journalistikken, og det er noe jeg har kjent på helt siden jeg forlot mediebransjen sist, sier hun.
I tiden som Nordea-profil var Reitan ofte på TV-skjermene og avisspaltene. Den erfaringen gir henne en fordel, sier hun,
– Den erfaringen gav meg en stødighet, en indre styrke og troen på meg selv. Det er en kjempefordel innen journalistikken, sier hun
– Jeg er blitt intervjuet mange ganger, og tar med meg mye fra det. Jeg har kjent på hvordan det er å være på den andre siden. Det er et innblikk jeg tror jeg vil dra nytte av nå, sier Reitan.
Hun tiltrer i E24-jobben fra 6. april.