Jannicke Engan, ansvarlig redaktør i Nationen og konsernsjef i Tun Media.

Tun Media og Nationen med negativ utvikling: 8 millioner svakere enn året før

Både Tun Media og Nationen leverer et driftsresultat i pluss. Men begge har negativ utvikling. Konsernsjef og sjefredaktør Jannicke Engan ser optimistisk på veien videre.

Publisert Sist oppdatert

Tun Media og Nationen leverer i 2023 samlet driftsresultat som er litt over 8 millioner svakere enn 2022.

Tun Media hadde i fjor et driftsresultat på 3,8 millioner i pluss, men har en negativ utvikling. I 2022 hadde de et driftsresultat på 7,9 millioner.

Konsernets største avis, Nationen, opplevde mye av det samme.

De landet på et driftsresultat på 3,8 millioner i pluss i 2023, men det er ned fra året før der driftsresultat var på nesten 8 millioner i pluss.

– Et godt resultat

Jannicke Engan er både konsernsjef i Tun Media og sjefredaktør i Nationen.

Hun svarer at forklaringen til den negative utviklingen er den samme både for begge selskapene.

– Vi har hatt flere større kostnader i 2023 som vi ikke vil ta med oss videre i 2024, sier Engan til Medier24.

De utgjør totalt 10 millioner, opplyser hun.

– Dette skyldes blant annet dobbelt kostnader i forbindelse med overgang til nye systemer, både innen administrasjon og produksjon, kostnader knyttet til flere omstillingsprosesser og flyttekostnader i forbindelse med at vi har flyttet inn i nye lokaler. 

Hun mener derfor at resultatet ikke er en negativ trend.

– Med tanke på de store endringene vi har vært gjennom i 2023, så mener jeg at vi har levert et godt resultat. 

Annonseinntektene for Nationen er noe lavere enn 2022, og de har budsjettert med noe lavere salg i 2024. 

– Men når det er sagt så har vi hatt en svært god start på 2024, så akkurat nå ser jeg optimistisk på det, sier Engan.

– Lykkes bra med direktesalg

Nationen-sjefen forteller at avisen har en økning på sidevisninger på rundt 40 prosent fra 23 til 24. Dette vil også gi mer inntekter.

I dag er 80 prosent av annonseinntektene i Nationen digitale, ifølge Engan.

Dette skjer samtidig som Nationen, som andre, opplevde lavere trafikk via tredjepart i 2023 og fikk et ytterligere fall som følge av bytte av CMS.

– Det er stor interesse for vårt innhold der reaksjonen gjør en strålende jobb som gir en veldig god utvikling på sidevisninger. Vi lykkes bra med direktesalg, og med god hjelp til å utnytte varelageret fra Amedia har vi stor tro på positiv utvikling på annonse fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS