Vinstra-avisen Dølen endte fjoråret med et driftsresultat på
970 000 kroner. Det er en økning på nesten 64 prosent fra året før, det
viser årsregnskapet for 2022.
Årsresultatet endte på 932.000 kroner, en nær dobling fra året før, hvor de endte på 480.000.
– Vi hadde et svært godt år i Dølen i fjor. Vi har de siste
årene hatt en solid oppgang i antall abonnenter, og opplagsøkningen fortsatte
gjennom hele året, sier sjefredaktør Tone Sidsel Sanden til medier24.
– Flere ser verdien
Hun legger til at avisen har hatt, og har, et sterkt fokus
på å lage godt journalistisk innhold, og hele tiden tenker kvalitet i det de
gjør.
– Vi gjorde mange gode prioriteringer på både film, streaming,
undersøkende journalistikk og grundige, gjennomarbeidede saker.
Avisen hadde samlede inntekter på 8,1 millioner kroner, opp
fra 7,2 millioner året før.
Samtidig økte utgiftene fra 6,6 millioner kroner til 7,1
millioner kroner.
Sanden forteller at avisen i tillegg til stabil inntekt,
hadde få uforutsette utgifter.
– Det var den
viktigste årsaken til at vi la bak oss et godt 2022 - at flere ser verdien av å
abonnere, sier hun.
Har fortsatt mest annonseinntekter på papir
Og avisen kan vise til sterk vekst i abonnements-tall. Tall
fra MBL viser at avisen har økt antallet digitale abonnementer med 35 prosent fra
siste halvår i 2020, til siste halvår i 2022.
Dølen utkommer en dag i uken på papir.
Sanden forteller at de også ser at det blir dyrere og mer
utfordrende å produsere papiravis.
– Samtidig er den fortsatt viktig for mange, og vi skal
fortsette å lage gode papiraviser en dag i uka. Vi har fortsatt mest
annonseinntekter fra papir.
Sanden forteller at 2023 blir et mer utfordrende år enn 2022,
og at de, som mange andre, merker den generelle samfunnsutviklingen.
– Utgiftene er høyere og inntektene ikke så stabile som
forrige år. Men vi har mye spennende på gang utover året, og har fullt fokus på
å videreutvikle oss og lage god lokalavis, sier Sanden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no