Avtroppende konsernsjef i DN Media Group, Trond Sundnes.

Trond Sundnes gir seg – har ingen konkrete planer etterpå

Onsdag ble det kjent at DN Media Groups konsernsjef Trond Sundnes gir seg etter 17 år i selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Trond Sundnes sin tid som konsernsjef i DN Media Group nærmer seg slutten. Under et allmøte onsdag informerte han om at han ønsker å tre av.

Klubbleder i DN, Magnus Newth forteller at beskjeden «kom overraskende på».

Sundnes selv sier at det er et godt tidspunkt å tre av på.

– Jeg har vært her i et fantastisk selskap i 17 år og fått gjort mer enn mange kan drømme om, sier han og ramser opp journalist, utviklingsredaktør, leder for global, samt konsernsjef.

Han blir værende inntil videre, og sier han er opptatt av å sikre en god overgang.

Hva som skjer etter det har han ingen anelse om.

– Når man er konsernsjef så har jeg lært at du ikke har så veldig mye tid til annet enn å jobbe mye enn å tenke på hva du skal gjøre i fremtiden.

– Jeg blir værende en liten periode fremover, så skal jeg bruke tid på å finne ut hva jeg skal bli når jeg bli stor.

Ulike roller

Sundnes begynte i DN som journalist i 2007 og har gått gradene. Han har ikke tenkt på om han ønsker seg tilbake til en redaksjonell rolle.

– Det var fantastisk å være journalist. Det har også vært utrolig spennende, lærerikt og gøy å ha denne rollen i tre år, sier han.

– Hva er den utløsende årsaken? Det virker som dette kom litt brått på? Hva har vært med i vurderingen?

– Jeg har vært her lenge i ulike roller. Så har jeg kommet til en konklusjon om at dette er et godt tidspunkt for å se seg utenfor.

– Det er en ledig stol hos Schibsted?

– Jeg har ingen konkrete planer om og hva jeg skal gjøre etterpå.

– Men er det noe du utelukker her nå? At du er interessert i rollen?

– Jeg vet ikke hvilken rolle du snakker om.

– Kristin Skogen Lund skal jo gå av?

– Hehe. Når jeg er ferdig med den rollen så skal jeg begynne å tenke på hva jeg skal gjøre etterpå.

En reise

Sundnes får utfordringen med å oppsummere de tre siste årene som konsernsjef. Han kaller det en stor endringsreise der konsernet har blitt et integrert medieselskap med felles støttefunksjoner.

– Det er en reise med masse spenning, moro og jobb. Vi har feiret mange suksesser underveis, og jeg er fornøyd med å se abonnementsutviklingen til DN, sier han, og trekker også fram styrking av internasjonale publikasjoner som Recharge.

Samtidig har det ikke bare vært en dans på roser.

– Det har vært mange krevende endringer og omstillinger, men vi har greid gjennomgående å gjøre det på en god måte, forteller han.

I 2023 måtte DN Media Group kutte 60 millioner kroner, som også omfattet en nedbemanning

Den ferskeste kvartalsrapporten viser at DN-eieren fikk en inntektsvekst på fire prosent i fjerde kvartal 2023, samt en EBITDA på 21,8 millioner kroner, som er et byks opp fra 6,2 millioner kroner året før.

– Det har vært et krevende 2023, men med en lønnsomhet på samme nivå som 2022. Det var en god jobb av oss, sier han.

– Samtidig er det slik at lønnsomheten generelt i konsernet burde være sterkere. Det er det jeg har jobbet for, og det er det selskapet vil jobbe for å gjøre bedre.

Han sier han opplever å ha hatt god rammer for å gjøre jobben med en strategi og felles retning for organisasjonen.

Men covid, kraftig prisvekst, svekket kjøpekraft og svekket annonsemarked har satt sitt preg.

– Det har vært krevende forhold rundt oss, kommenterer han.

    Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS