Telias rundt 450.000 kunder, eller snaue 1,1 millioner seere, mistet tilgangen til TV 2s kanaler og strømmetjenester fra 1. mars.
Kommunikasjonsrådgiver og TV-ekspert Lasse Gimnes i GimCom forklarer at partene er avhengige av hverandre slik markedet er i dag.
– Dette gir lavere seertall og tap av reklamekroner for TV 2. Telia på sin side må kompensere kundene sine – samt at de risikerer å få mange misfornøyde kunde, forteller han.
– Hvordan kan et slikt brudd påvirke reklamevisninger for TV 2?
– TV 2 har mest sannsynlig allerede tapt flere millioner i reklamekroner på bruddet som nå har vart en snau uke. Når det påvirker seertallene, så påvirker det også reklameinntektene, såframt at etterspørselen etter reklame er god, svarer han.
Kan få misfornøyde kunder
Gimnes trekker fram innspurten til ski-VM i Trondheim, der TV 2 har senderettighetene til fredag, lørdag og søndag.
– Dette kan skape ekstra misfornøyde Telia-kunder, sier han.
Kommunikasjonsrådgiver i GimCom, Lasse Gimnes.Foto: Isak Egge Brønseth
Generelt tror han misfornøyde kunder og tap av inntekter på kort og lang sikt er blant konsekvensene for partene.
– De kortsiktige pengene for TV 2 handler om reklameinntekter samt distribusjonsinntekter fra Telia. Mens Telia har en høy omdømmerisiko samt en fare for å miste mange kunder da kundene ønsker TV 2. TV 2 er tross alt den desidert mest sette kommersielle innholdsleverandøren på norske TV-plattformer. Desto mer attraktivt innhold, desto verre for Telia, forklarer han.
Hvem som taper mest på bruddet er vanskelig å spå for Gimnes.
– Slik forretningsmodellen er i dag, er det ingen tvil om at begge parter taper. Ja, her er ingen vinnere i dagens situasjon, det handler vel mest om hvem som taper minst.
Distribusjonsavtalene skaper forutsigbarhet for begge. For distributøren, altså Telia, gjelder forutsigbarhet for et attraktivt innhold over en lengre periode, mens for TV 2 som innholdsleverandør er det forutsigbarhet i distribusjonen, spesielt rettet mot annonsørmarkedet.
– Det kan også ende med at de blir enige om at de ikke blir enige på kort sikt – og at de derfor velger å finne en kortsiktig løsning, samt blir enige om å gjenoppta forhandlinger om ett år eller lignende, sier Gimnes.
For ordens skyld: Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom har siden 2007 jobbet med mange konflikter mellom distributør og innholdsleverandør, blant annet for TV 2. Han er ikke involvert i denne konflikten mellom TV 2 og Telia. Han jobber i dag som kommunikasjonsrådgiver for Johannes Høsflot Klæbo.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no