Digitalisering i norske mediehus, illustrert med papiraviser.

Nykommer på topplista - se hvem som er kommet lengst i digitaliseringen

Mediehus i Nord-Norge dominerer fortsatt, men én fra vest og én fra øst øker mest på topplisten.

Publisert

Finnmark Dagblad fortsetter å toppe listen som den mest digitaliserte avisen i Norge. Det viser nye opplagstall for andre halvår 2024 fra MBL. De var også på topp forrige gang Medier24 undersøkte det digitale opplaget.

Medier24 har tatt det digitale opplaget opp mot netto opplag for å finne andelen heldigitale brukere i hvert mediehus. Dette for å vise hvor stor del av opplaget til hver avis i Norge som er bare digitalt.

Oversikten viser at iTromsø forstetter å ha andreplassen, mens på tredjeplass er nykommeren Hustadvikingen, som ble lansert i august 2023, med Hilde Kvammen i spissen. Avisen hadde andre halvår 2024 et netto opplag på 1144.

Bergensavisen (BA) gjør et lite byks og går fra 78,93 prosent digitalt opplag til 81,29 prosent.

Ny på lista

Drammens Tidende er ny på lista, og går fra 74,07 prosent digitalt opplag til 78,66 prosent. Det er over fire prosentpoengs økning, og størst økning på topplisten, ekskludert Hustadvikingen.

– Det er vi strålende fornøyd med. Det er der vi hører hjemme. Vi anser oss for å være digitalt i front, sier ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Espen Sandli.

Han forteller at de har vært digitalt først i mange år, og konsentrerer seg fullt om digital utvikling.

– Det er en god stund siden noen nevnte ordet papiravis i noen betydelig grad i noen som helst redaksjonssammenheng. Vi jobber bare med tanke på det digitale, forteller han.

Opplaget for andre halvår 2024 viser en nedgang i det totale opplaget, fra 26.310 til 25.393. Det skyldes ifølge Sandli at Drammens Tidende reduserte frekvens i 2024.

Fallet er størst på papir, mens de øker digitalt.

– Det er det som skjer når man tar ned frekvens. Men der kommer også den digitale veksten i bakkant av at man har tatt frekvens. Så er det ikke helt kompensert ennå, men det er vi på god vei til, sier han.

Målet er en gang å bli hundre prosent digitale, men de tjener fortsatt penger på papiravisen.

– Hvis ikke så tror jeg at jeg hadde sluttet på dagen med det, sier han.

Øker

I øst er Fredriksstad Blad størst, med et digitalt opplag på 79,39 prosent. De øker også fra forrige måling.

Forrige gang Medier24 laget en oversikt måtte man helt ned til 23. plass for å finne første representant fra Sørlandet, nemlig Fædrelandsvennen, som hadde en digital andel på 70,52 prosent. Fædrelandsvennen øker til 73,57 prosent, men faller ned på en 27. plass.

Like bak, på en 28. plass, finner man Lister, som har en digital andel på 73,33 prosent, som er en økning fra 70,21 prosent i første halvår 2024.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS