Ida Falch-Olsen er ny sjef for tv2.no.
Ida Falch-Olsen er ny sjef for tv2.no.

TV 2 gjør endringer i ledelsen: Ida Falch-Olsen blir ny sjef for TV2.no

Flere endringer i TV2.no. Ida Falch-Olsen blir ny sjef for mediehusets nyhetsnettsted. Derek Bjølgerud rykker opp til leder for redaksjonell utvikling og strategi.

Publisert Sist oppdatert

Ida Falch-Olsen rykker opp fra desksjefen-stillingen hos TV2.no, og blir ny sjef for tv2.no.

Hun etterfølger Derek Bjølgerud, som har blitt leder for redaksjonell utvikling og strategi.

Falch-Olsen har vært i TV 2 i over 12 år, og har hele veien jobbet i tv2.no. Da hun fikk tilbud om å overta som TV2.no-sjef føltes det veldig riktig, forteller hun.

– Jeg ble veldig glad og stolt over at TV 2 har tillit og ser potensial i meg, sier Falch-Olsen til Medier24.

– Vanvittig konkurranse

Det er liten tvil om at det har skjedd enormt mye med TV2.no i løpet av de siste 12 årene.

– Satt på spissen så var vi en liten gjeng i et hjørne da jeg begynte. TV 2 var først og fremst et TV-hus.

Siden den gang har både TV2.no og den digitale delen av mediebransjen vært gjenstand for en rivende utvikling.

Nå er TV2.no blitt et internt fellesprosjekt som hele TV 2-huset bidrar til på en helt annen måte enn for 12 år siden, forklarer Falch-Olsen.

Hun begynte offisielt i den nye jobben 1. september.

– For meg er det viktig at tv2.no alltid har vært, og skal fortsatt være, en smeltedigel av det beste TV 2 har å tilby digitalt.

I januar 2022 gikk TV 2 ut og sa de skulle doble trafikken innen 2025, samtidig som de ansatte 30 nye folk.

Da Medier24 møtte tidligere tv2.no-sjefen Derek Bjølgerud i sommer, var fasiten at de har økt trafikken med skarve 10 prosent siden første kvartal 2022.

Forrige fredag kom det også fram at TV 2 mistet 108.103 daglige lesere siden samme kvartal i fjor, og har nå en daglig dekning på 849.929.

Falch-Olsen understreker at de ikke har tatt ned trøkket på TV2.no, men erkjenner at konkurransen mot de andre er hard.

– Det er en vanvittig konkurranse i Norge mot VG, NRK, Dagbladet og Aftenposten. Men det var et veldig viktig løft for å få tv2.no virkelig opp å stå. Jeg tror det ville sett veldig annerledes ut i dag om vi ikke hadde gjort det.

Hun trekker fram at de fikk inn viktig kompetanse om interaktivitet, sosiale medier, video, SEO og breaking-spesialister.

– Det var fagfelt som vi tidligere i beste fall hadde veldig få på.

– Kan bli krevende

For å forklare nedgangen på trafikken, trekker Falch-Olsen fram sosiale medier som har endret algoritmene som igjen har ført til fall i tredjepartstrafikk hos mange nyhetsnettsteder.

– Tidligere har vi hatt ganske høy Facebook-trafikk som vi merker har dalt ganske mye, spesielt siden i sommer. Men vi merker også at vi har blitt færre på nyhetene, sier hun og peker på nedbemanningen i TV 2.

– Planene var jo å ta nr. 2 posisjonen bak VG i 2025. Hvordan ser du på den muligheten?

– Jeg må være ærlig å si at med de tallene vi ser nå så tror jeg det kan bli krevende. Algoritmefallet vi ser på Facebook er vanskelig å styre. Vi tester ut grep for hvordan vi kan dele annerledes og utforske andre some-plattformer, svarer hun.

Når det gjelder direktetrafikk til fronten opplever tv2.no en liten oppgang sammenlignet med i fjor, forteller Falch-Olsen.

– Jeg vet at fronttrafikk er utrolig vanskelig å påvirke. Det er veldig vane- og hendelsesstyrt. Men jeg har tro på at stadig flere vil oppdage de gode TV 2-sakene og -videoene via forsiden vår, sier hun, og påpeker at de forsøker å trekke inn folk fra både lineær-TV og TV 2 Play.

Derek Bjølgerud forlater dermed stillingen som sjef for tv2.no. Han tror det er bra at man får nye øyne på strategien til nyhetsnettstedet til TV 2.

– Jeg tror det er veldig riktig for tv2.no å få inn Ida i den stillingen. Jeg tror det er sunt å få inn en ny stemme, og som ser på ting litt annerledes enn jeg gjorde. TV2.no er nok klare for å ikke bare høre den samme gamle reglen fra meg, sier Bjølgerud til Medier24.

Derek Bjølgerud i TV 2.

– Vil gi god payoff

Bjølgerud beskriver tv2.no som sitt hjertebarn, og forklarer at han fortsatt vil jobbe tett med nyhetsnettstedet.

– Jeg skal levere både produkter og tjenester som tv2.no trenger for å vokse. Jeg jobber også veldig tett med Ida, som jeg allerede har gjort i mange år. Så jeg føler fortsatt at jeg jobber med tv2.no, men skal også jobbe med de andre plattformene våre.

Han forteller at i etterkant av omorganiseringen og kutten som TV 2 gjennomførte i fjor, så mediehuset at om de skulle holde farten oppe på utvikling måtte de samle kreftene som jobber med dette på redaksjonell side.

Løsningen ble derfor at Bjølgerud skal lede det redaksjonelle arbeidet på tvers av nyheter og sport på utviklingssiden.

– Det gjelder alt fra KI, nye målgrupper, sosiale medier, nye videoformater og transformasjonsarbeid.

Han beskriver arbeidet som en videreføring av jobben som allerede er påbegynt i tv2.no.

Vi så at det å samle miljøer, lage tverrfaglige team på tvers av produkt, kommersiell og redaksjonell side, hadde veldig god effekt. Vi ønsker å gjøre det på flere områder.

Også Falch-Olsen synes det blir spennende å samarbeide med den nye avdelingen som blir ledet av Bjølgerud.

– Vi får et eget område hvor vi får spilt mye bedre på utviklingsressursene våre, hvor man sikrer å lage ting som kan brukes igjen i fremtiden, også på tvers av nyheter og sport. Jeg tror det vil gi god payoff på sikt, sier Falch-Olsen.

Nyhetsredaktør Karianne Solbrække sier dette om endringene i tv2.no-ledelsen:

– I takt med et enormt skifte rundt nyhetsbruk i befolkningen og et stort behov for høy fart på digital, redaksjonell utvikling innen både strømme-TV og nettavis, har vi bestemt oss for å opprette et nytt område mellom nyheter og sport i TV 2, uttaler Solbrække til Medier24. 

Her ligger ansvar for strategi og utvikling rundt nyhetsproduktene til TV 2. 

– Derek med sin bakgrunn er den åpenbare lederen for dette området.

Solbrække beskriver Falch-Olsen som en drivende dyktig leder som kjenner TV2.no inn og ut. 

– Hun er tydelig og målbevisst, og jeg gleder meg til å jobbe tettere med henne fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS