Hilde Norddal, konserndirektør annonse i Amedia.Foto: Kent Olsen
Amedia-topp vil ha en mer samlet bransje
Konserndirektør for annonse i Amedia, Hilde Norddal tror bransjen kan hente mye ved å samarbeide mer på tvers av konsern - og på tvers av landegrenser.
Amedias konserndirektør for annonse, Hilde Norddal, ser flere muligheter i det danske markedet som den norske kjempen er på vei inn i.
Hun håper oppkjøpet av Berlingske Media kan vekke mer samarbeid mellom aktørene, men også på tvers av konsern i Norge.
– Vi kan få en voldsom kraft og enda bedre produkter for både lesere og annonsører fremover. Et konkret eksempel er deling av «best praksis» over landegrensene, sier hun.
Flere av de norske og danske kollegaene er i full gang med å bli kjent med hverandre. Hun håper at de på sikt kan bli en attraktiv annonsørplattform også for internasjonale aktører.
– Men i annonsesemarkedet er det primært det norske markedet for oss i Amedia, med våre sterke, lokale, regionale og nasjonale titler. Det er det som er kjernen vi skal levere på i Amedia annonse, som bidrar til å finansiere journalistikken i våre aviser, forklarer hun.
Fra Vipps
Høsten 2021 begynte Norddal i Amedia etter fire år som direktør for bankdistribusjon i Vipps. Før det hadde hun flere ledende roller innenfor salg og annonse hos Schibsted.
Det hun så da hun var i Vipps skulle hun gjerne hatt i mediebransjen.
– Det man fikk til med Vipps, altså at bankene klarte å samle seg om en felles løsning på mobilbetaling, har vi veldig mye å lære av i mediebransjen, sier hun og utdyper,
– I den tøffe globale konkurransen må og skal vi levere fantastiske brukeropplevelser til våre kunder og brukere, for å holde på våre avisers relevans og samfunnsrolle. Vi trenger alle å investere i teknologi og her bør samarbeid være en nøkkel fremover.
På spørsmål om hvilke muligheter hun ser for samarbeid, nevner hun teknologi, selvbetjeningsløsninger og annonseplattformer.
Hun trekker også fram at det jobbes mye med innsikt, men på hver sin tue.
– Det er mye der vi i større grad kan stå mer i felles front på, sier hun.
Samtidig skryter hun av at både redaktører og andre tilknyttet mediebransjen er flinke til å snakke om redaktørstyrte medier, og ikke bare på egne vegne. Det ønsker hun seg enda mer av.
– Jeg og vi i Amedia ønsker Schibsted og Polaris vel. Og jeg ønsker at vi som redaktørstyrte medier skal være mer samlet nå i forhold til konkurransen vi står i, sier hun.
Utfordrende marked
Ifølge Medietilsynets rapport falt annonseinntektene for alle aviskategoriene i 2023. Reklameinntektene utgjorde da rett i overkant av 4 milliarder kroner, ned fra 4,3 milliarder kroner året før.
– Vi har et fall som absolutt kan speiles i rapporteringen. Det er dessverre ikke noe annet, hverken verre eller bedre, forteller Norddal.
Hun legger ikke skjul på at det er et krevende marked, ikke minst etter at flere av Amedia-avisene kutter i frekvens.
– Det er en situasjon som vi har vært klar over ville komme. Det er også en måte for oss å bli mer digitalt bærekraftige på. Men det er også en strategi som krever at vi skal ta ganske store andeler digitalt, og det har vært mer krevende når markedet har vært som det har vært, sier hun.
Den digitale annonseandelen til Amedia sier Norddal er høy og økende.
– Men utfordringen er om man klarer å kompensere nok digitalt når man faller på papir. Det er den krevende spagaten vi står i som bransje.
Yngre brukere
Den store annonsørrapporten til ANFO viser at det er noe økt optimisme i markedet. Selv med økt optimisme mener Norddal det gjenstår å se om Amedia og andre mediekonsern klarer å levere riktige og relevante produkter fremover.
– Hvis vi får rom for å ha noe bedre økonomiske utsikter også i annonsemarkedet, så må vi benytte anledningen til å levere enda bedre produkter, slik at dette blir enda mer bærekraftig på sikt, sier hun.
Langt flere annonsører ser nå positivt på norsk økonomi enn på samme tid i fjor. Vi ser den samme tendensen i forbruker- panelene. Folk er mer positive med tanke på fremtiden enn i fjor.
Den store annonsørrapporten, 2024, ANFO
Så er spørsmålet om man har gode nok produkter til å levere. Norddal mener mediene har blitt bedre til å eksperimentere, og trekker fram høydeformater på video som eksempel.
– Men svaret er at det totalt sett ikke er nok, men her er vi godt i gang, konkluderer hun.
Med eksperimentering kommer også læring. Formatet og plattform har en del å si, mener Norddal, som fortsetter med at det meste handler om å treffe på innhold.
NRKs Skam og formatene rundt den populære TV-serien nevner hun som eksempel.
– Bransjen har blitt mye bedre på å eksperimentere både med format, distribusjonslogikk og spesielt innholdet for å treffe yngre lesere, sier Norddal.
Amedia vil satse videre på et voksende videomarked med tanke på nettopp yngre brukere.
– Det er en reise Amedia skal ta del i, og det er jeg også opptatt av med tanke på reklamekronene. Det er en av kanalene som øker, sier hun.
Hun føyer til at også podkast blir «spennende» fremover. Der har Amedia en satsing gjennom Moderne Media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no