Ikke bare ser de ut som et stivpynta juletre av sponsorlogoer. De dytter hæren fløtte meg flasker og bokser opp i fjeset på oss også.
Det er lysår siden NRK måtte kaste kortene og finne seg i at sportsavdelingens reporterteam ble mobile reklamekanaler for tungt sponsede idrettsutøvere.
TOPP TRE: Særlig langrenneliten har drevet reklamemaset til uante høyder.
Petter Northug startet ballet med sin velkjente sukker- og koffeinboks. I år følger Therese Johaug og Martin Johnsrud Sundby sterkt opp med butikkvann på flaske.
Både i sine interne retningslinjer og ved pressens vær varsom-plakat, skal NRK som alle andre seriøse medier i sitt redaksjonelle arbeid styre utenom reinspikka reklame.
Dette kravet hviler særlig tungt nettopp på NRK.
HAR TATT DET OPP:– Kan NRKs team be intervjuobjektene la være å vise flaskene, eller må de akseptere denne ekstra reklame-eksponeringen?
– Vi har forståelse for at Norges Skiforbund ønsker å eksponere samarbeidspartnerne sine, sier sportsredaktør Rune Haugmen til Sinnamagasinet.
– Men NRK har ved flere anledninger tatt opp denne problemstillingen med Norges Skiforbund, spesielt etter tilbakemeldinger fra publikum som har opplevd dette som sjenerende.
– NRK har anledning til å zoome inn – eller eventuelt bruke andre innklippsbilder under intervjuet – dersom vi opplever at det er bedre for publikum, sier Haugmen.
Vi må dessverre tåle reklameflimmeret i sportssendingene.
Men hvorfor må dere gjøre det ekstra guffent for fotografene og reporterne, Sundby & Co?
Enda vanskeligere for dem å holde sin faglige etikk i hevd?
Vis litt respekt. Slutt med dette flasketullet!
P.S.
Det ser jo så innmari harry ut også (sorry Harry; noen ganger må det til)