Subjekt og Klassekampen er blant dem som spøker med leserne sine 1. april
Foto: Torill Henriksen/Kristine Sterud
Nei, Klassekampen skal ikke bytte navn til «KK24»
Disse avisene prøver å lure deg 1. april. Andre mener det ikke er i takt med tiden.
Flere redaksjoner har i dag valgt å spøke med leserne sine, på ulikt vis.
I Klassekampen kan du i dag lese at avisen omdøpes til «KK24». I tillegg skal den tradisjonelle papiravisen byttes ut, og «venstresidas dagsavis» blir dermed kun å finne på nett, ifølge artikkelen.
Avisen skriver også at de skal droppe lederartikler. Men alt dette er altså tull.
Til Medier24 sier Skurdal at de viderefører en god tradisjon med aprilspøk.
– Vi synes at aprilspøken er en god og gammel avistradisjon, som vi har hatt det litt moro med å lage opp gjennom årene. Og stort sett synes også leserne våre at det er greit.
Noen trodde på det
Samtidig forsto ikke alle at «KK24» var tull.
– Akkurat i år så gikk jo innholdet i spøken på at vi selv skulle skifte navn. Vi fikk noen henvendelser fra folk som ikke forsto at det var en spøk, men de var i godt humør. Vi hadde jo krydret denne saken med mange formuleringer som var ganske fjernt fra det vi ellers pleier å skrive, sier Skurdal.
Når de lager en slik vits, forsøker de å ta tak i noe som er i nyhetsbildet, forklarer hun.
Tidligere denne uken meldte Bergens Tidende at de ville slutte å skrive lederartikler, og det var grunnen til at Klassekampen fleipet med akkurat dette.
– I år handlet spøken litt mer om oss selv enn tidligere. For to år siden, da korona kom, hadde vi en sak om at regjeringa ville lage luftbro slik at de på Oslo vest likevel kunne hente seg au pair. I år hadde vi egentlig ikke noe mål om å tone det ned, men vi tuller jo ikke med kriser eller krig.
Spøk om sløseri
Også kulturavisen Subjekt har kommet med en spøkefull pressemelding. Der meldes det om at Sløseriobudsmannen, også kjent som Are Søberg, blir deleier i selskapet Subjekt AS.
Søberg er til vanlig spaltist i Nettavisen. Han ble først kjent gjennom sin Instagram-konto, der han blant annet skrev om hvordan politikere og byråkrater etter hans mening sløser bort folks skattepenger. Dette skapte stor debatt, spesielt da han kritiserte bidragene som var gitt til ulike aktører i kultursektoren.
– Humor er ekstra viktig når andre kollektivt har bestemt seg for å «avstå i år». Det er et omstridt tema om medier skal spøke, men jeg mener det er å undervurdere leserne. Medier skal også underholde publikum, sier sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi.
Spøken om Sløseriombudsmannen var nøye tenkt ut, ifølge Choi.
– Vi vurderte en satire mer i tråd med Subjekts lederlinje, men vi ville rette spøken innover i stedet. Selvironi, som det heter. Hvorfor dette er greit akkurat i dag er nok fordi det er 1. april, og det er felles enighet om at man kan tulle, lure og spøke.
Flere med spøker
Også avisen VårtOslo klinket til med en spøk. Den gikk ut på at bystyret i Oslo hadde vedtatt at bokstaven «z» skal fjernes fra gatenavn i hovedstaden. Bokstaven har den siste tiden blitt brukt som et symbol til støtte for den russiske invasjonen av nabolandet Ukraina.
Medier24 har også fått tips om at en sak om kumlokk i Fjordabladet også er tull, mens Fanaposten prøver å lure leserne ved å skrive at tredemøller skal gi strøm til et kjøpesenter.
Har din avis en 1.april-spøk? Tips gjerne vår journalist: isak@medier24.no.
– Fortidas oppgave
Færre og færre aviser velger å spøke med leserne sine den 1. april. De siste årenes bølge av falske nyheter og konspirasjonsteorier har medført at mediene må være mer varsomme med hva de publiserer, også på den store narredagen.
I år har verken TV 2, NRK, VG, Aftenposten, Dagbladet eller Dagens Næringsliv noen aprilspøk på sine plattformer, ifølge opplysninger som Vårt Land har innhentet.
– Jeg opplever aprilspøk som fortidas oppgave for media. Det har sammenheng med falske nyheter, og at det kommer inn så mange utrolige historier fra hele verden. Etter hvert blir det vanskelig å se hva som er sant og ikke, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 til Vårt Land.
– Vi hadde en diskusjon i perioden da «fake news» sto på dagsorden, og vi bestemte oss for å droppe det. Jeg mener ikke at alle redaksjoner bør slutte med dette, men vi har gjort vår vurdering, og det ble feil for oss, sier nyhetsredaktør i NRK, Knut Magnus Berge, til samme avis.
——————————————-
For ordens skyld: Medier24 har ingen aprilspøker på redaksjonell plass. Men dersom du følger oss på Instagram, så kan du jo fundere på hvor ekte Torill Henriksens nye tatovering egentlig er....