28. april i år ble det kjent at Amund Djuve går av som sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv (DN) for å bekle rollen som konserndirektør for publikasjoner i NHST Media Group.
Siden den gang ble først nyhetsredaktør Janne Johannessen stedfortreder, men hun er ute i mammaperm og nå er Tinna Gudmundsdottir konstituert i rollen.
NHST har koblet på hodejegere i Visindi til å finne ny sjefredaktør/administrerende direktør.
– Vi er godt i gang med prosessen med å finne DNs neste redaktør og administrerende direktør. Vi leter etter lederen for Norges viktigste og beste redaksjon, og topplederen som kan bygge DN videre som mediehus som teller for økonomi og samfunnsinteresserte lesere, skriver konsernsjef Trond Sundnes i NHST i en sms til Medier24.
I april kom nyheten om at NHST Media Group samler den norske og den globale mediedivisjonen under felles ledelse, ved å slå sammen kommersielle avdelinger og støttefunksjoner.
Dermed vil den nye sjefredaktøren ha færre administrative/kommersielle oppgaver enn før.
I utlysningen gjør DN det klart at de søker en sjefredaktør som har solid ledererfaring som redaktør og bør ha kunnskap om DNs kjerneområder - i tillegg til å være bunnsolid opp mot komplekse journalistiske prosjekter. Medier24 har også kunnskap om at DN ønsker seg en profil med tung erfaring innen næringsliv.
Medier24 har snakket med en rekke kilder i og rundt DN og NHST og basert på bransjekunnskap og disse samtalene kan vi nå presentere en liste over seks personer som vi tror kan være aktuelle for jobben (i tilfeldig rekkefølge):
Janne Johannessen, nyhetsredaktør i DN
En rekke kilder tett på DN sier at det skal bli vanskelig å finne en bedre kandidat til å bekle rollen som publisher enn Janne Johannessen. Til daglig er hun redaktør for nyhet og dagsorden i Dagens Næringsliv og har mer enn 20 års erfaring fra mediehuset.
To kilder mener at utlysningsteksten er mer eller mindre skrevet for å passe hennes bakgrunn - og M24 vet at det er krefter i NHST som vil at hun skal bekle rollen på fast basis. Hun ble konstituert i rollen som sjefredaktør da Amund Djuve gikk av, men fordi hun er ute i mammaperm, så er det Tinna Gudmundsdottir som har den rollen i påvente av en fast ansettelse.
Johannessen omtales av ansatte i DN som bunnsolid faglig - og som en svært god leder. Hun har tidligere hatt roller som reporter, utgavesjef, innholdssjef og nå som redaktør i næringslivsavisa.
Tinna Gudmundsdottir, målgrupperedaktør i DN og konst. sjefredaktør
Flere kilder peker på Gudmundsdottir som et naturlig valg når DN nå skal ansette sjefredaktør på fast basis. Hun er i dag konstituert i rollen og har en tung publisistisk bakgrunn innen alt fra nyheter til gravejournalistikk og nå sist som målgrupperedaktør i mediehuset. Hun har også vært sentral i at DN har tatt SKUP-pris.
Medier24 erfarer at hun har vært en del av rekrutteringsprosessen, men skal på eget initiativ ha trukket seg før finalerunden.
Frøy Gudbrandsen, sjefredaktør i Bergens Tidende
Drammenseren Gudbrandsen er i dag sjefredaktør i Bergens Tidende og har lang erfaring som kommentator og politisk redaktør. Hun er statsviter med doktorgrad og omtales internt i BT som en solid leder med evne til å få med seg folk på endring. En rekke kilder forteller til Medier24 at hun har en spennende bakgrunn som kan passe godt inn i DN.
Tor Olav Mørseth, leder for arkitektfirmaet Snøhetta Oslo
Mørseth blir av flere omtalt som en særdeles dyktig sjefredaktør og administrerende direktør etter en karriere i både Bergens Tidende og Adresseavisen. Han forlot det trønderske flaggskipet i 2017 for å digitalisere Norge gjennom DigitalNorway og har senere gått til Snøhetta.
En rekke kilder peker på at hans bakgrunn hadde passet perfekt inn i rollen som sjefredaktør, men han er samtidig venn av styreleder Trond Sundnes - som kan gjøre rekrutteringen vanskeligere, sier en kilde.
Per Valebrokk, partner i Storm Communications
Valebrokk er sønn av DN-legende Kåre Valebrokk og var inntil 2018 sjefredaktør i E24 før han gikk til byrået Storm Communications. Han nevnes av flere kilder som en fremoverlent publisist som har evnene til å løfte DN ytterligere. Etter det Medier24 forstår skal DN ha kommunisert i prosessen at de ønsker en person med tung bransjekunnskap - som er en profil i bransjen. Valebrokk må definitivt sies å inneha den kompetansen.
Lars Magne Sunnanå, Vice President Communications i Equinor
Sunnanå har jobbet over 14 år i Aftenposten og har tung redaksjonell erfaring innen økonomi, næringsliv og finans - både som journalist og leder av Aftenpostens økonomiredaksjon.
Hans bakgrunn fra innholdsinnovasjon og kommersielle teft, trekkes fram av ulike kilder som en styrke i denne jobben. Sunnanå har rykket nylig opp i Equinor etter å ha bekledd rollen som i leder for digital kommunikasjon.
For ordens skyld: Trond Sundnes har tidligere vært styreleder i Medier24 AS.