Mandag formiddag ble det kjent at Trond Sundnes blir konsernsjef i NHST Media Group, som blant annet eier Dagens Næringsliv.
DN-klubbleder Ida Grieg Riisnæs er positivt innstilt til mannen som erstatter Hege Yli Melhus Ask som sjef for konsernet.
– Det er positivt. Han kjenner konsernet svært godt, og har vært her i mange år. For oss, er det et godt utgangspunkt, sier Riisnæs til Medier24.
Og fortsetter:
– Han er kjent som en åpen og tilgjengelig kar. Slik håper vi han vil fortsette, og at samarbeidet med oss i redaksjonsklubben og de øvrige ansatte blir godt.
Riisnæs har også inntrykk av at ansettelsen tas godt imot av sine kolleger i Dagens Næringsliv.
– Basert på tilbakemeldingene på Workplace, synes de det er veldig bra, sier hun.
– God på teknologi
Sundnes kommer til jobben etter å ha vært konserndirektør for NHST Global Publications. Der har han ledet deres globale og nasjonale publikasjoner innen shipping, energi og sjømat.
Han har også tidligere vært utviklingsredaktør i Dagens Næringsliv, har jobbet flere år i ulike stillinger i VG og fikk SKUP-prisen i både 2001 og i 2010.
– Hvilke forventninger har dere til Sundnes?
– Han er kjent for å være god på teknologi, og vi forventer at det nå blir en større koordinering mellom de ulike mediene i konsernet. Det er dette han har jobbet mest med som leder av NHST Global Publications, og vi venter at dette fortsatt vil forsterkes, svarer Riisnæs.
– Hva er de største utfordringene Sundnes står overfor som konsernsjef, slik du ser det?
– Det blir vel å gjennomføre de endringene som er nødvendige for at vi skal lykkes i den kraftige konkurransen vi opplever, sier hun, uten å ville si noe om hvilke endringer dette dreier seg om.
Har imponert styret
Styreleder i NHST Media Group, Anette S. Olsen, gleder seg over at Sundnes har takket ja til stillingen som konsernsjef.
Også hun trekker frem Sundnes kompetanse på det digitale området.
– Trond har vært sentral og svært viktig i den digitale omstillingen vår, først i DN og så i Global, de siste årene. Styret er imponert over det han har fått til å skje med både utvikling av forretningsmodeller, vekst, digital omstilling og produktutvikling, sier hun i en pressemelding.
Og legger til:
– At han også har en bred journalistisk bakgrunn gjør styret trygg på at han er den riktige til å ta denne rollen. Vi synes det er spesielt hyggelig at vi har kunnet rekruttere til denne stillingen internt.