Bilde av Marie Melgård
Klubbleder i Dagens Næringsliv, Marie Melgård, sier de har stor sympati for de avdelingene som nå må nedbemanne.

Klubblederen i DN om konsern-kuttene: – Synd å miste gode kollegaer

Klubbleder Marie Melgård sier det ikke er planlagt nedbemanning i DN-redaksjonen.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag kom beskjeden om at DN Media Group må kutte opp mot 60 millioner kroner.

På et allmøte informerte ledelsen om at det blant annet vil bety nedbemanning av opp mot 25 ikke-redaksjonelt ansatte i konsernet.

Det må også kuttes kostnader for 15 millioner kroner i de redaksjonelle delene av konsernet.

Dagens Næringsliv skal stå for ti av millionene.

Ikke planlagt nedbemanning i DN

Konstituert klubbleder i DN, Marie Melgård, sier til Medier24 at det er aldri er hyggelig med slike beskjeder.

– Det er alvorlig at man er nødt til å foreta nedbemanninger. Vi i klubben i DN har stor sympati for de i konsernet som blir størst rammet, sier Melgård.

Hun legger til at de har fått beskjed om at journalistikken og journalistene vil bli prioritert når DN skal kutte, og at det ikke er planlagt nedbemanning.

– Men det er synd å miste gode kollegaer i konsernet, sier hun.

Melgård forteller at det for DN allerede var kommet beskjeder om at man må kutte i kostnadene.

– Det er allerede gjort grep, som å stramme inn på reise og overtid. Det er slikt som blir synlig for våre medlemmer. Samtidig er DNs medlemmer og de redaksjonelt ansatte glade for at vi per nå ikke må nedbemanne, sier hun.

 Delt budskap

Konsernsjef i DN Media Group, Trond Sundnes, sier til Medier24 at det ikke var et hyggelig budskap å komme med.

– Det var et tungt allmøte. Men det var et delt budskap, for vi har også mye vi skal være stolte av. Vi vokser digitalt og inntektene øker, men kostnadene øker mer. Det gjelder både print, distribusjon og lønnsøkninger, sier Sundnes og legger til:

– Jeg sa dette også før sommeren. Vi er i et krevende marked. Det er store økonomiske svingninger rundt oss.

Trond Sundnes, NHST.

Mye å være stolte over

I andre kvartal hadde DN Media Group økning i inntektene, fra 214,5 millioner kroner til 219,5 millioner. 

Samtidig økte utgiftene til 200,9 millioner kroner, og konsernet hadde en EBITDA på 18,6 millioner.

Han legger til at de likevel har store ambisjoner også for høsten.

– Og vi har lagt bak oss noen uker med mange arrangementer, både i Arendal, Norge og i utlandet. Det er mye vi skal være stolte av.

Han legger til at de nå skal jobbe for å finne gode løsninger, og se på alle kutt som ikke dreier seg om bemanning.

– Nå har de ansatte akkurat fått beskjeden. Så skal vi sette oss sammen og se på konkrete kutt de neste ukene. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS