Konstituert klubbleder i DN, Marie Melgård, sier til
Medier24 at det er aldri er hyggelig med slike beskjeder.
– Det er alvorlig at man er nødt til å foreta nedbemanninger.
Vi i klubben i DN har stor sympati for de i konsernet som blir størst rammet,
sier Melgård.
Hun legger til at de har fått beskjed om at journalistikken
og journalistene vil bli prioritert når DN skal kutte, og at det ikke er
planlagt nedbemanning.
– Men det er synd å miste gode kollegaer i konsernet, sier
hun.
Melgård forteller at det for DN allerede var kommet
beskjeder om at man må kutte i kostnadene.
– Det er allerede gjort grep, som å stramme inn på reise og
overtid. Det er slikt som blir synlig for våre medlemmer. Samtidig er DNs
medlemmer og de redaksjonelt ansatte glade for at vi per nå ikke må nedbemanne,
sier hun.
Delt budskap
Konsernsjef i DN Media Group, Trond Sundnes, sier til
Medier24 at det ikke var et hyggelig budskap å komme med.
– Det var et tungt allmøte. Men det var et delt budskap, for
vi har også mye vi skal være stolte av. Vi vokser digitalt og inntektene øker,
men kostnadene øker mer. Det gjelder både print, distribusjon og lønnsøkninger,
sier Sundnes og legger til:
– Jeg sa dette også før sommeren. Vi er i et krevende marked.
Det er store økonomiske svingninger rundt oss.
Mye å være stolte over
I andre kvartal hadde DN Media Group økning i inntektene, fra
214,5 millioner kroner til 219,5 millioner.
Samtidig
økte utgiftene til 200,9 millioner kroner, og konsernet hadde en EBITDA på 18,6
millioner.
Han legger til at de likevel har store ambisjoner også for høsten.
– Og vi har lagt bak oss noen uker med mange arrangementer,
både i Arendal, Norge og i utlandet. Det er mye vi skal være stolte av.
Han legger til at de nå skal jobbe for å finne gode løsninger,
og se på alle kutt som ikke dreier seg om bemanning.
– Nå har de ansatte akkurat fått beskjeden. Så skal vi sette oss sammen og se på konkrete kutt de neste ukene.