Flere medier vil nok melde hvem av disse som står igjen som vinner av Farmen Kjendis 2022.
Foto: Espen Solli / TV 2 / Daniel Havre
KOMMENTAR:
TV 2 trenger egentlig ikke reklamere for Farmen Kjendis - den jobben gjør Nettavisen, VG og Dagbladet for dem
«Norgesmesterskapet i PR for kjendisprogram går til..... mediene selv», skriver Kristine Sterud.
Nå skal jeg komme med en stor og litt flau innrømmelse: Jeg elsker Farmen Kjendis.
Det er noe med gårdslivet, konkurransen, intrigene og å få se mer eller mindre kjente folk i et nytt lys som fenger meg kraftig. Dermed har jeg fulgt årets sesong med engasjement. Det har også nyhetsmediene.
Jeg har innsett at om jeg IKKE hadde fulgt med, så hadde jeg takket være aviser som Nettavisen, Dagbladet og VG likevel kunnet få med meg nesten alt. Både oppsummeringer av hva som ble vist på TV, hva som ikke ble vist på TV, tankeløse kommentarer, hvilke tanker hvem har om å være med, hvem som ryker ut, romanserykter, reaksjoner på slakt, juksing, ingen konsekvenser for juks og sikkert mye mer, er nøysomt dekket i pressen.
Jeg tror det toppet seg da Sophie Elise på lineær-TV sa de nå berømte ordene «Æ har følelsa førr Isak», og i samme nanosekund sendte både Nettavisen og TV 2 meg et pushvarsel om akkurat det.
Er det unikt at det lages så mye journalistikk rundt et TV-program? Jeg vet ikke, men det skrives mye mer hittil i år, enn da programmet gikk på lufta i fjor.
Et kjapt søk i databasen Retriever viser: Der TV 2 skrev 64 nettartikler etter hele sesongen i fjor, har de så langt i årets sesong skrevet 73.
Dagbladet (inkl. Se og Hør, så noe er kanskje dobbeltpubliseringer) har gått fra 121 til 203. VG hadde 33 i fjor og 42 i år, mens Nettavisen klinker til fra 25 til 55.
Det er ikke unaturlig at TV 2 markedsfører og melker programmet så godt de kan. Denne uka hadde årets sesong et snitt på 808.000 seere, som bare er noen få tusen færre enn på samme tid i fjor. Første sesong i 2017 satte seerrekord, før det gikk nedover de neste tre årene. I fjor begynte det å ta seg opp igjen (se faktaboks).
Så mange ser på Farmen Kjendis
Årets «Farmen kjendis» har så langt et snitt på 808.000 seere (TotalScreenRating).
Snitt på samme tid i fjor (før de to siste sendingene) hadde «Farmen kjendis» et snitt på 813.000.
Snitt på hele sesonger «Farmen kjendis»:
2021: 827.000
2020: 690.000
2019: 769.000
2018: 1.023.000
1.299.000 seere så finalen av Farmen Kjendis i 2017, ifølge Kampanje.
Kilde: TV 2
Det er ikke tvil om at TV 2 satser på dekningen i år: De har en egen samleside med alt om Farmen Kjendis, og i hvert program gjør de sitt for å invitere seeren inn på tv2.no.
Og dette vil vi se mer av fremtiden, for i TV 2s varslede oppbemanning søker de blant annet det de kaller for «konseptreportere». Disse skal «jobbe med å lage journalistikk og redaksjonelt innhold på TV 2s viktigste satsinger – tilpasset TV2.nos brukere.», ifølge stillingsannonsen.
I samme slengen søker de etter det de sier er en ny type journalistrolle, nemlig «engasjementsreportere» som skal «lage innhold og tjenester som engasjerer TV 2s brukere på tvers av vår samlede innholdsportefølje» og «gi råd om hvilke konsepter/programmer som bør prioriteres for maksimal engasjementsutnyttelse».
At de andre mediene kaster seg på Farmen-bølgen handler om deres egne redaksjonelle valg.
Noen av avisene har vært inne på det, men kanskje de kan ta utfordringen med å drive enda mer kritisk journalistikk og følge opp lovnader om grønn produksjon, er det noen som tjener på dette før, under og etter sending, hvilke uheldige bindinger finnes, hvordan påvirker det underholdningstilbudet ellers i året, og går dette inn under TV 2s allmennkringkasteravtale vi skattebetalere er med å finansiere? Eller er det andre kritikkverdige forhold som bør belyses?
Men hvem er jeg til å kreve endring i underholdningsjournalistikken, for jeg sluker jo dagens mediedekning rått. Jeg er nok ikke den eneste. Siden sakene fortsetter å komme, kan vi anta at de leses godt.
Om det blir seerrekord under finalen på søndag gjenstår å se. Men samtidig som (forhåpentligvis) Øyunn Krogh kåres som årets vinner, kan jo TV 2 vurdere å sende takkekort til de andre mediene. De som bidrar i opphausingen, skaper blest og er med å gjøre programmet så populært. Kanskje det er i disse mediehusene de finner sine nye konsept- og engasjementsreportere?
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.