Høsten 2021 gjennomførte Medietilsynet et tilsyn i videoinnhold fra Dagbladet for å kontrollere om reglene om produktplassering og sponsing var fulgt.
Medietilsynet kom frem til at Dagbladet ikke merket produktplassert innhold i noen episoder fra web-TV-serien Non Stop i henhold til loven.
Kringkastingsloven stiller krav om at produktplassert innhold må «identifiseres på en tydelig og nøytral måte ved begynnelsen og slutten av programmet».
De aktuelle episodene hadde identifisering i form av «P Inneholder produktplassering» ved begynnelse og slutt.
Hver av identifiseringene hadde imidlertid en varighet på bare fire sekunder, skriver Medietilsynet i vedtaket, og fastslår at dette er for «kort tid til at publikum får tilstrekkelig mulighet til å oppfatte identifiseringen».
Medietilsynet påpeker også at flere NonStop-episoder har sponsoridentifisering i lenger enn ti sekunder.
«Identifisering av den enkelte sponsor kan totalt vare i inntil 10 sekunder for hver hele time programmet varer», står det i kringkastingsforskriften § 3-10 fjerde ledd.
Programmene Medietilsynet har undersøkt har en varighet på henholdsvis 44 sekunder, 45 sekunder og 1 minutt og 13 sekunder.
I en konkret episode viser Medietilsynet til at «sponsor vises fem ganger i løpet av programmet, til sammen rundt 18-20 sekunder».
Tilsynet mener dermed at Dagbladet har brutt forskriften om varighet av sponsoridentifisering.
– Dagbladet ble ilagt sanksjon i form av advarsel for brudd på reglene om varighet av sponsoridentifisering, og regler om merking av program med produktplassering, skriver Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i en e-post til Medier24.
– Siden det er første gang Dagbladet bryter disse reglene, og Dagbladet rettet opp feilen umiddelbart etter hendelsen, gir vi kun en advarsel til Dagbladet. Vi vil følge praksisen fremover for å sikre at dette ikke skjer igjen, legger hun til.
– Har hatt en svært konstruktiv og nyttig dialog
Medier24 har vært i kontakt med Dagbladet.
TV-direktør i Aller Media, Mads Andersen, skriver i en e-post til Medier24 at de tar til etterretning at Medietilsynet mener seerne deres må se en produktplassering-P i seks sekunder, og ikke fire, i starten og slutten av et innsalg.
Han opplyser at de begynte med det i januar i år.
– Jeg må påpeke at innsalgene Medietilsynet har undersøkt er på henholdsvis 44, 45 og 73 sekunder. Så det er interessant at web-TV-snutter følger samme lover og regler som lineær-TV. En «P» oppe i høyre hjørne i opp mot 30 prosent av et program hadde jo virket litt vel tydelig? Men vi forholder oss til de regler som er, vi, skriver Andresen og fortsetter:
– Sponsorene våre er svært fornøyde med synligheten de får i våre programmer. Men vi registrerer at Medietilsynet ikke er helt der, så nå gjør vi det som skal til for å gjøre alle til lags. Vi har hatt en svært konstruktiv og nyttig dialog med Medietilsynet.