Tallene ble lagt frem av forsker ved MediaFutures og Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Erik Knutsen.
Etter fremleggingen var det en paneldebatt
med kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen, konsernsjef i Aller, Dag Sørsdal,
Bergensavisen–redaktør Guro Valland, Fædrelandsvennen–redaktør Eivind Ljøstad, og
Aftonbladet–redaktør Lena Samuelsson.
Intervjuer Ingerid Stenvold trakk frem at mediene selv også blir sterkt påvirket av de dårlige økonomiske tidene.
Hun påpeker at Fædrelandsvennen-sjef, Eivind Ljøstad, har kalt det for en perfekt storm.
– Jeg det brygger opp til storm igjen. Jeg er usikker på hvor hardt den vil treffe oss, men håper det kommer noe medvind også, sier Ljøstad fra scenen.
– Har vært her før
Han er klar på at mediene må snu en økonomi som kretser rundt print, til digitale inntekter.
– I 2025 tror jeg det skjer mye på print økonomien vår. Jeg tror vi undervurderer hvor hardt det vil treffe oss.
Aller-sjef Dag Sørsdahl deler bekymringene til Ljøstad, men ser litt lysere på situasjonen.
– Det forutsetter at vi klarer å være relevante og treffe unge mennesker. Man må transportere denne papirøkonomien og ikke tro det bare ligger en løsning der. Man må ha forskjellige strategier for å jobbe seg igjennom det, sier Sørsdahl.
– Vi har vært der før og jeg velger å være positive til dette, legger han til.
BA-sjef Guro Valland er derimot langt mer positiv. Hun forteller at transformasjonen til digitale abonnenter gir gode muligheter for BA i Bergen.
– BA er godt posisjonert og vi er vant med regn og mørke skyer. For oss er det en mulighet til å få ting til. Det er kjedelig når man får en passiv diskusjon rundt noe sånn. Vi må finne opp kruttet på nytt, sier Valland.
– Krigen står ikke her
Kringkastingssjefen fikk spørsmål om hun følte seg heldig, siden NRK har en tryggere økonomi enn andre medier.
– En forutsigbar økonomi vil gjøre det enklere for oss alle.
Det er krevende for oss alle nå, vi har alle de samme utfordringene med å nå
frem til publikum, sier hun og legger til:
– Men krigen står ikke her på scenen, den står ikke i Norden.
Den står mot de store tech-gigantene, og vi må samarbeide, for vi vil ikke
klare oss hver for oss mot dem.
Sørdahl påpekte utfordringene med at NRK har blitt så stor.
– Konkurransen har endret seg. Statstøtte er noe man bruker
for noe som ikke er velfungerende. Er det manko på velfungerende nettaviser i
Norge? Nei.
– Det er vanskelig å finne en balansegang når NRK har så
vidt mandat. Konkurransen er på ulike vilkår.
Han sier det er prisverdig at kringkastingssjefen snakker om
samarbeid.
– Men vi er også blodige konkurrenter, og vi sloss på de
samme feltene. Det er vanskelig med NRK nå enn historisk.
– Strømkrisen ble en påminnelse
På spørsmål om media har forståelse for hvordan det er å
leve med vedvarende lav inntekt, svarer halvparten av de spurte nei.
Ljøstad forteller at strømkrisen var en oppvekker, fordi
også pressen fikk kjenne på at det strammet økonomisk.
– Det var for meg en påminnelse om at det er folk som sliter
hele tiden.
Han legger til at det er et dilemma som abonnementsavis å
kunne nå de med vedvarende lav inntekt.
– De får ikke lest sakene hvor vi skriver om det, for de har
ikke tilgang.
Sørsdahl mener det er viktig å ta samfunnsoppdraget på
alvor.
– Vi må spørre om vi er relevante nok. Vi skal speile alle
og alt.