Gregor Falkner, markedssjef i Dag og Tid, er fortvilet over avisens Facebook-situasjon.

Avisen Dag og Tid ble blokkert fra Facebook for andre gang på under en måned: – Ekstremt frustrerende og alvorlig

– Forstår ikke Facebook nynorsk? spør Dag og Tids markedssjef. – Vi gjør feil fra tid til annen, svarer Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Før jul ble annonsekontoen til Dag og Tid blokkert av Facebook, uten at redaksjonen fikk en forklaring.

Blokaden ble hevet etter vel to uker - igjen uten en forklaring - og markedssjef Gregor Falkner omtalte situasjonen både som en «krise» og som «absurd».

Nå har det samme skjedd igjen, forteller Falkner.

– Kontoen ble stengt igjen i forrige uke, men så åpnet etter et par dager. Vi får imidlertid fortsatt ikke fremmet innholdet vårt, sier han til Medier24.

– Dette er ekstremt frustrerende og alvorlig for oss. Dette gjør at jeg nå er oppriktig bekymret for hvordan dette vil påvirke både opplaget vårt og økonomien, sier Falkner.

– Dette svekker oss

Han forteller at dette påvirker avisen hovedsakelig på to måter.

– Dette påvirker markedsføringen vår, og svekker oss overfor konkurrentene. Facebook er først og fremst vår viktigste kanal for å fremme kampanjer med tilbud og oppfordringer til å prøve ut avisen. Det bruker vi flere hundre tusen kroner i året på.

– Vi bruker også kanalen til å fremme artikler, slik at vi når ut til flere med journalistikken vårt, sier Falkner.

Selv da annonsekontoen ble åpnet igjen før jul, og nå i forrige uke, så følte redaksjonen seg vingeklippet.

– Jeg er nervøs hver gang jeg går inn på kontoen og redd for at vi kan bli blokkert igjen. For vi vet ikke hva feilen er, eller hva som forårsaker den, sier Falkner.

– Vi har vært i kontakt med Facebook, som - slik jeg tolker det - har innrømmet at det har skjedd en feil. Men vi har fortsatt ikke fått en god forklaring på årsaken, eller hva vi kan gjøre for unngå at det samme skjer igjen, sier han.

– Forstår de ikke nynorsk?

Falkner sier han er skuffet over kommunikasjonen med Facebook.

– For Facebook er sikkert ikke Dag og Tid en stor og viktig kunde, men de er veldig viktige for oss. Da forventer jeg bedre kommunikasjon, sier han.

– Vi fikk i november i fjor beskjed om at et team skulle se på saken, og at vi skulle få en forklaring. Det har vi fortsatt ikke fått, hevder Falkner.

I mens sier han at redaksjonen kun kan spekulere i hva som forårsaker blokkeringene.

– Er det kanskje en forklaring at algoritmene til Facebook ikke forstår nynorsk? Jeg vet ikke. Vi vet ikke, for vi får ikke noe svar og må bare gjette selv, sier Falkner.

Facebook er forelagt kritikken fra Dag og Tid og Peter Münster, kommunikasjonssjef i Facebook Norden, svarer følgende på e-post til Medier24:

– Vi forstår hvor frustrerende denne opplevelsen må ha vært, spesielt på et såpass kritisk tidspunkt i året. For å sikre integriteten på plattformen vår, har vi systemer på plass som skal forhindre misbruk og beskytte folk fra svindel, også via annonser. Selv om vår håndhevelse bruker en kombinasjon av mennesker, og noe av den mest avanserte maskinlæringsteknologien i verden, så er den ikke perfekt, og vi gjør feil fra tid til annen.

– Vi ønsker alltid å høre kritiske tilbakemeldinger som dette, og vi bruker disse i forbedringen av systemene våre for å gjøre dem mer treffsikre, skriver Münster.

Powered by Labrador CMS