Dagbladet er i disse dager i ferd med å rekruttere en politisk journalist. I stillingsutlysningen skrev Dagbladet blant annet:
«Du må gjerne abonnere på en smal nynorsk kulturavis, men vi oppfordrer ikke til det».
På sin Facebook-side svarte den nynorske riksavisen Dag og Tid med følgende:
«Skal du søkje jobb i Dagbladet? Ikkje? Då kan du abonnere med ei smal nynorsk kulturavis.»
Redaktør Svein Gjerdåker sier han så på Dagbladets annonse som forsøk på humor og ironi, og at de derfor ville spøke med annonsen selv.
– Vi humret over annonsen og tilbakemeldingene den fikk på Facebook. Det tenkte vi at vi måtte kunne lage litt humor utav, sier Gjerdåker til Medier24.
– Alle vestlendinger som har prøvd seg på ironi i møte med østlendinger vet at det er en vanskelig sjanger.
– Ville valgt en mer seriøs tilnærming
Tross i at redaktør Gjerdåker ikke selv ble støtt av Dagbladets formuleringer om nynorske aviser kan han forstå om enkelte, særlig mediefolk, reagerer.
– Mediefolk er opptatt av at avisene skal være skikkelige og ordentlige, og mange, undertegnede inkludert, er skuffet over utviklingen i Dagbladet, sier han.
Og fortsetter:
– Jeg var fast leser av Dagbladet frem til år 2000. Etter det synes jeg Aftenposten ble bedre. De ble det nye Dagbladet.
– Men Dagbladet leverer jo trafikktall over millionen, så det er tydelig at strategien fungerer?
– Ja, jeg skal ikke blande meg inn i deres strategivalg, men jeg ville valgt en mer seriøs tilnærming.
Gjerdåker forteller at Dag og Tid har mottatt mange hyggelige tilbakemeldinger etter stuntet sitt på Facebook. I skrivende stund har posten fått over 550 reaksjoner, de fleste positive.
I kommentarfeltet under innlegget, har flere også lagt igjen støttemeldinger til kulturavisen.
«Hurra for Dag og Tid fra en passe smal bokmåling», skriver en bruker.
«Eg diggar at de bruker det i reklame», skriver en annen, mens en tredje bruker beskriver stuntet som «fenomenalt»
– Terningkast seks
Dagbladets konstituerte utviklingsredaktør, Jan Thomas Holmlund, er forelagt utspillene fra Gjerdåker.
Holmlund synes Dag og Tids stunt var bra, og kaller det forfriskende og artig.
– Selv om vi ikke nevner avisa i vår annonse, ser jeg at enkelte har tenkt at det er dem vi sikter til. Da er jeg glad avisa tar det hele med humør, og kaster seg rundt med en morsom kampanje. Det hyller vi! Terningkast seks, sier Holmlund til Medier24.
Og fortsetter:
- Vi i Dagbladet er jo som kjent opptatt av vekst og å nå ut til mange. Jeg ser at Dag og Tid-kampanjen allerede når ut til mange på Facebook, eller «vekker oppsikt», som vi i Dagbladet ville kalt det. Om vi også greier å bidra til vekst for Dag og Tid, er det bare positivt. Vi ønsker dem lykke til med jakten på abonnenter!
Holmlund mener også at Dagbladet fremdeles holder god kvalitet.
– Jeg kan forsikre Gjerdåker om at Dagbladets journalistikk både er skikkelig og ordentlig. Den siste uka har vi lansert litteratursatsingen Dagbladet BOK, Medietilsynets NRK-rapport slår fast at vi er riksavisen med mest kulturjournalistikk (kun slått av Dagsavisen), sier han.
Holmlund nevner også gravesatsingen om Midtøsten og spiseforstyrrelser innen langrennssporten.
– Når det gjelder samfunnsoppdraget og gravejournalistikk gjør Dagbladet betydelig mer enn en god del andre publikasjoner, mener han.