Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik i januar 2017 - da et langt år med FM-slukking ble satt i gang.

Fem måneder har gått siden siste FM-slukking. Og det vanskelig å finne beviser på at radiolyttingen er på vei oppover

Norsk radiobransje har lagt bak seg noen turbulente år. Det er på tide å se nærmere på hva som har blitt resultatet, skriver Kyrre Dahl.

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

For norsk radiobransje har de siste årene vært turbulent, noe som i all hovedsak skyldes at Norge som første land i verden slukket de nasjonale FM-signalene i 2017. 

Slukkingen foregikk regionvis i hele 2017 og det er snart fem måneder siden den store nedslukkingen i desember.

Det er på tide å se nærmere på hva som har blitt resultatet.

 

Det er vanskelig å gi en fasit på hvordan radiobransjen er blitt påvirket av FM-slukkingen, for svarene avhenger av hvem du spør. Det som er tydelig er at radiolyttingen totalt har gått ned.

Dette har i all hovedsak rammet rikskanalene, altså de som slo av sine FM-sendere, mens lokalradio melder om kraftig økning i lyttertallene.

De aller fleste lokalradioene har fått lov til å fortsette på FM fram til 2022 og henter en tydelig gevinst av det nå.

 

Hvor er så gevinsten for de nasjonale kanalene?

Det kan virke som kostnadskutt er den mest åpenbare fordelen for NRK, P4 og Bauer Media, de tre nasjonale aktørene innen radio. Alle tre har fått enten lavere distribusjonskostnader ved å bruke DAB, en teknologi som gjør at de kan sende flere kanaler langt billigere enn før. Den trolig største besparelsen er at de ikke lenger trenger å sende dobbelt på FM og DAB.

Innføringen av DAB har også gitt mange lyttere flere kanaler å høre på, sammenlignet med FM. NRK har nå 13 radiokanaler, mens P4 og Bauer Media har 18 kanaler tilsammen. De kommersielle har i all hovedsak satset på forskjellige musikk-kanaler, mens NRK har videreutviklet konsepter de allerede hadde, som NRK Klassisk.

Likevel har altså lyttingen på de nasjonale kanalene gått ned. Nøyaktig hvor mye som skyldes FM-slukkingen er ikke enkelt å si, ettersom radiolyttingen generellt hadde en negativ trend også før 2017.

Men, ser man nærmere på tallene er det særlig NRK som har mistet mange lyttere. At P4 og Bauer har klart seg bedre kan skyldes at de slukket sine FM-sendere noe senere enn NRK.

Man ser også en stor nedgang for noen av de tidligere store kanalene, som NRK P3 og Radio Norge.

 

På pluss-siden har man sett at mange små kanaler har blitt større. Særlig voksen-kanalen NRK P1+ må omtales som en suksess, men også flere av de kommersielle kanalene som dukket opp i kjølvannet av digitaliseringen har fått en solid lytterskare.

Den interne kampen, målt i markedsandeler, er imidlertid omtrent som før. NRK er mer enn dobbelt så stor som P4-gruppen, som igjen er dobbelt så stor som Bauer Media.

Slik var det også før FM-slukkingen også. Lokalradio er blitt større, men de måles ikke i markedsandeler.

Dessuten rapporterer både P4-gruppen og Bauer Media om gode økonomiske tall og ifølge dem selv holdt de koken inntektsmessig i 2017. Forskjellen er at pengene nå er fordelt på flere kanaler, som i seg selv koster mer penger. På den annen side slipper kanalene å lage innhold de tidligere var pålagt av myndighetene og sparer en del på det.

 

Man skal heller ikke glemme at denne prosessen har ergret en del lyttere. Det er en god del mennesker som er fornøyd med DAB, mens andre har brukt tusenvis av kroner på nytt utstyr og sitter fortsatt med en radio som hakker eller faller ut. 

Det er også en del som mener at dekningen har blitt dårligere til tross for at radioselskapene hårdnakket hevder at DAB dekker Norge bedre enn FM.

Det er også kommet en del klager på lydkvaliteten og mange er irritert over å bli tvunget til å kjøpe et nytt apparat.

 

Spør du radiosjefene så er de overbevist om at radiolyttingen vil gå oppover igjen og at klagene fra lyttere etterhvert vil svinne hen.

Nå, fem måneder etter den siste store slukkingen og godt over ett år siden den første fasen ble innledet, er det vanskelig å finne beviser på at lyttingen er på vei oppover.

På den annen side er det mye som tyder på nedgangen har stanset opp og at lyttingen er nå relativ stabil fra uke til uke, men altså på et lavere nivå enn før.

 

Konklusjonen sålangt er at FM-slukkingen har ført til at de nasjonale radiokanalene har mistet lyttere, samtidig har lokalradioene fått flere lyttere. 

Økonomisk sett har aktørene fått lavere kostnader kombinert med at inntektene er opprettholdt.

På den annen side har de også ergret på seg mange lyttere som har måttet bruke penger på nytt utstyr.

Powered by Labrador CMS