Kunstig intelligens er blant teknologiene som vil utfordre mediebransjen framover, mener Matthias Peter.

Nå går startskuddet for et nytt digitaliserings­kappløp i medie- og underholdnings­bransjen

- Hva blir det neste? Vår undersøkelse gir kanskje noen svar, skriver Mathias Peter.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • MATTHIAS PETER, Country Client Partner, Cognizant Norge
 

 

Den digitale transformasjonen i media- og underholdningsbransjen har gjort raske fremskritt de siste årene:

Først erstattet store TV-skjermer hjemme i stua det gigantiske kinolerretet, før mobiltelefonens «mini-skjerm» nå er i ferd med å danke ut begge deler.

Andre eksempler er den økende markedsverdien til «gaming», Facebooks hyperpersonaliserte annonsevisninger, eller Netflix’ data mining som gjør det mulig å skreddersy visningen av innholdet for hver bruker.

Men hva blir det neste?

 

Ifølge en ny undersøkelse fra Cognizants Center for the Future of Work, som ble gjennomført blant toppledere og styremedlemmer i noen av verdens største medieselskaper, tror de fleste at media- og underholdningsbransjen virkelig kommer til å modnes med tanke på digital transformasjon i løpet av de neste fem årene.

Likevel, og til tross for at mange regnes som foregangsbrukere, kommer en rekke aktører snart til å stå overfor det såkalte «såkorn på sjakkbrettet»-problemet – hvor noe som virker enkelt og oversiktlig raskt kan komme helt ut av kontroll som følge av eksponentiell vekst.

Digitalisering av produkter og tjenester er med andre ord langt ifra de siste trekkene i den digitale transformasjonen, men snarere begynnelsen.

Dette gjelder selvsagt også for norske medieselskaper, produksjonsselskaper og andre aktører i bransjen. Selv store aktører som VG eller TV 2 må gjøre kloke valg fremover for å beholde sine posisjoner.

 

«Wearables» blir stadig viktigere

I vår undersøkelse blir mobilitet sett på som den viktigste teknologitrenden de neste to årene, ifølge 80 prosent av respondentene – særlig takket være veksten innenfor såkalte «wearables».

Ny teknologi som Kunstig intelligens (AI), Virtuell virkelighet (VR) og Utvidet virkelighet (AR), er alle ventet å spille en uhyre viktig rolle fremover, og vi kan også nevne Blockchain i samme slengen.

Kun 29 prosent svarer at de tror Blockchain ville være en viktig teknologi for dem innen 2020. Våre funn viser derimot at denne typen teknologi kan ha en rekke spennende bruksområder fremover, slik som enklere håndtering av royalties og crowdfunding, eller i forbindelse med digital markedsføring og distribusjon.

Bergen-baserte Hubii Network har eksempelvis basert sin fremtidsrettede innholdsmarkedsplass på blockchain-teknologi, nettopp for å effektivisere distribusjon- og sikre innholdet de leverer.

For å nyttiggjøre seg av disse banebrytende teknologiene på kort sikt, er medieselskapene nødt til å innta en «fail fast»-holdning og en vilje til å eksperimentere bredt.

For eksempel har Teknisk Ukeblad gjort seg noen svært nyttige erfaringer når det gjelder å produsere innhold til sin VR-seksjon de siste 2-3 årene. Kanskje vil de nyte godt av denne satsningen etter hvert som VR-briller blir mer og mer allment?

Undersøkelsen vår viser i tillegg at investeringer i ny teknologi kommer til å skyte til værs i løpet av de neste fem årene – en kraftig økning på anslagsvis 50 prosent sammenlignet med i dag. Riktignok kan dette legge ekstra press på norske mediebedrifter som sliter i dag, og derfor ligger nøkkelen i å gjøre digitale investeringer som for alvor kan løfte selskapet til nye høyder.

 

Se opp for Netflix og andre som endrer spillereglene

Tidligere i år lanserte Netflix den nyeste filmen i Cloverfield-serien til stor begeistring for fansen, men uten annet forvarsel enn et par Super Bowl-reklamer noen få timer i forveien.

De trengte ikke en stor markedskampanje, diverse trailere eller forhåndsanmeldelser for å promotere filmen. Dette stuntet alene burde være en påminnelse for tradisjonelle film- og distribusjonsselskaper, at de ikke har råd til å hvile på laurbærene når det gjelder sin digitale satsning fremover:

Dette var utvilsomt en skikkelig «game-changer» når det gjaldt å lansere nytt innhold. Overraskende stunt som dette, vil raskt kunne rokere både driftsmodeller og organisasjonsstrukturer slik vi kjenner dem i dag.

Vårt råd til medieselskapene er å fokusere på hvordan de kan få mest igjen for sine digitale investeringer, slik at de raskest mulig kan legge år med sviktende vekst- og lønnsomhet bak seg.

For å være konkurransedyktige fremover, er man nødt til å investere i teknologier som blant annet Kunstig intelligens, VR eller Blockchain nå.

Våre undersøkelser viser dessuten at en viktig del av den videre digitale transformasjonen innebærer å virkelig ta datasikkerhet på alvor – og ikke minst erkjenne at «Keeping Up with the Netflixes» vil på enkelte områder kunne gå på bekostning av kreativiteten.

 

 

Powered by Labrador CMS