Mandag formiddag ble det klar at NHST-eide Europower AS og nisjenettstedet enerWE fusjonerer.
Det betyr at enerWEs tre faste ansatte skal finne seg nye pulter i NHST-bygget i Oslo sentrum nå i februar.
enerWE ble etablert i 2014 og har tre ansatte.
For enerWEs gründer og eier, Chul Christian Aamodt, er det en drøm som går i oppfyllelse.
Etter å ha ikke blitt vurdert god nok av VG og Aftenposten til å komme på intervju, startet Aamodt sin egen avis, enerWE.
– Nå føler jeg at jeg blir tatt på alvor, og det er nå det starter. Man føler ikke at man har rodd i land når man har fått jobben. Da har båten fått årene, og nå skal vi ro. Vi skal skape et vekstselskap, sier Aamodt til Medier24.
Øker ambisjonsnivået
Hvilke roller de ansatte vil få etter fusjonen er enda usikkert. Men Aamodt er klar på at hans styrke ligger i det kommersielle.
Han forteller at han fikk gåsehud da han endelig kunne slippe nyheten om fusjonen.
I tillegg til å være veldig glad, var han også redd for kulturforskjellen mellom selskapene.
Han var usikker på hvordan det ville bli tatt imot å løpe rundt i de oransje t-skjortene og capsene som er blitt en merkevare for enerWE.
– Jeg har spurt styrelederen om hvordan det blir i et NHST-system som er ganske tungt. Det har vært lett å være en duracell-kanin i et lite selskap hvor man bestemmer alt. Men tilbakemeldingen fra Europower-styret, er at det er nettopp den energien de ønsker seg.
Aamodt legger ikke skjul på at det har oppstått en flaskehals for de tre ansatte i enerWE ved at de har vært overarbeidet.
Han ser nå frem til å få nye kollegaer, og øker ambisjonsnivået.
– Hvis NRK siterer nisje-nettsteder når det gjelder energispørsmål, så er det Europower de skal sitere. Det er folk fra Europower som skal bli invitert til Dagsnytt 18, og hvis det er korrupsjon i et energiselskap, så er det Europower de skal frykte, sier Aamodt.
– Unik merkevare
Europowers styreleder, Trond Sundnes, er glad for å kunne formidle de gode nyhetene.
Til Medier24 forklarer han hvorfor NHST-eide Europower ønsket fusjonen med enerWE akkurat nå.
– Vi gjør dette nå fordi det var en veldig god mulighet for oss til å koble to merkevarer i den samme bransjen. Den ene har en veldig sterk abonnementøkonomi, og enerWE har gjennom Chul, Anders og Hilde bygget opp en unik merkevare, sier Sundnes og fortsetter:
– Å koble sammen en sterk abonnementøkonomi sammen med den sterke kommersielle økonomien, tror vi blir veldig bra.
– Hvor mye har Europower måttet betale for å sikre seg majoriteten i selskapet?
– Oppgjøret ved fusjonen skjer ved at enerWEs aksjonærer nå sitter på 33 prosent av aksjene i Europower. Prisingen i 2025 er betinget av hvor bra selskapet gjør det frem til det, svarer Sundnes.
- For ordens skyld: Trond Sundnes er også styreleder i Medier24 AS.